Junalla Pietariin kolmessa tunnissa 2006

Junalla on jo vuonna 2006 mahdollista ajaa kolmessa tunnissa Helsingistä Pietariin, arvioi suomalais-venäläinen työryhmä.

Liikenteen nopeutus edellyttää kuitenkin mittavia ratatöitä, kalustokysymyksen ratkaisua sekä raja- ja tullimuodollisuuksien tarkastelua. Työryhmä pitää keskeisimpinä rataan liittyvinä töinä tasoristeysten poistamista koko rataosalta, kulunvalvonnan rakentamista Suomen puolella sekä radan peruskorjaus- ja muutostöitä ja turvalaitteiden parantamista Venäjän puolella.

Toimenpideohjelmat laatineen työryhmän mukaan noin neljän tunnin matka-aikaan on mahdollista päästä vuonna 2003 ja runsaan kolmen tunnin matka-aikaan vuonna 2005.

Vuonna 2006 Helsingin ja Pietarin väliseen matkaan kuluisi kolme tuntia. Nykyisin matkaan kuluu noin viisi ja puoli tuntia. Työryhmä korostaa, että lukuisia parannustöitä sisältävän hankkeen rahoituksesta ja töiden aloittamisesta tulee päättää mahdollisimman pikaisesti. Näin radan parantamiseen sekä kaluston hankkimiseen ja testaamiseen jää riittävästi aikaa.

Huippunopeus 200 km/h

Kun tavoitteina pidetään kallistuvakorisella junalla ajettaessa huippunopeutta 200 kilometriä tunnissa ja kolmen tunnin matka-aikaa, Suomen puolella ratatöiden kustannukset ovat noin 1,6 miljardia markkaa. Lisäksi edellytetään, että jo päätetyt Keravan ja Lahden välinen uusi oikorata ja Luumäen ja Vainikkalan välinen lisäraide ovat valmiit. Venäjän puolella rahaa tarvitaan lähes 6,4 miljardia ruplaa eli noin 1,6 miljardia markkaa.

Uutta nopeaa kalustoa koskevat tekniset vaatimukset. Ne työryhmä toimittaa kummankin maan rautatieviranomaisten vahvistettaviksi. Raja- ja tullimuodollisuuksien nopeuttamiseksi työryhmä esittää, että työskentelytapoja pitää hioa ja teknisiä apuvälineitä parantaa,vaikka niistä jo nyt huomattava osa tehdään liikkuvassa junassa Suomen ja Venäjän hallitusten yhteistyökomitean toimeksiannosta toukokuussa asetetun työryhmän Suomen puolen puheenjohtajana on toiminut johtaja Markku Pesonen VR Osakeyhtiöstä.

Venäjän osapuolen puheenjohtajana on ollut Venäjän rautatieministeriön henkilöliikenneosaston varajohtaja Oleg Nikitin.

(STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.