TV-Opas

Kännykät osaksi kouluopetusta

Espoossa alakouluissa opitaan jatkossa kännyköillä. Parikymmentä alakoulua ottaa kännykät osaksi kouluopetusta. Tarkoitus on parantaa oppimistuloksia ja vähentää syrjäytymistä.

Älypuhelinten käytön moninaisuus on havaittu Espoon Koulumestarin koulussa, jossa kännykät ovat jo opetuksen arkipäivää. Tänään saimme mahdollisuuden käydä kuudesluokkalaisten biologian tunnilla.

– Herneet ovat lähteneet kasvamaan aika hyvin. Ja samoin toi luonnonkaali, juttelee Eetu Jaatinen. Kännykkään tallentuu videopäiväkirja. Vieressä oppilaskaveri sanelee omaa kasvien kasvuraporttiaan.

Toisessa pöydässä Julia Kauppinen ottaa kuvan kasvustosta ja rakentaa kuvan päälle puhekuplia. Kuudesluokkalaisten toiminta näyttää hyvältä. Ja jokainen oppii tavallaan.

– Oppilaat käyttävät puhelimia personoidusti, jokainen omalla tavallaan. Totta kai asioita harjoitetaan yhdessä, mutta oppilas voi omalla tasollaan ja omalla tyylillään tehdä havaintoja, muistiinpanoja ja työstää materiaaleja, ynnää luokanopettaja Janne Nissinen.

Opettajien mukaan uudentyyppinen opetus näkyy oppimistuloksissa.

– Oppimistulokset ovat meidän mielestä parantuneet, koska oppilaat saavat tehdä omalla tavalla asioita - esimerkiksi muistiinpanoja, Nissinen kehuu.

– Lähteiden monipuolisuus on mielestäni parantanut osan oppimistuloksia ja osalla ne ovat pysyneet samalla tasolla, kertoo erityisluokanopettaja Kati Sormunen MTV3 Uutisille.

"Koulut rohkeasti mukaan"

Espoon Koulumestarin koulu on yksi älypuhelinopetuksen pioneereista. Tänä syksynä vajaa parikymmentä muuta Espoon alakoulua seuraa perässä.

Sintonen kannustaa kouluja ympäri Suomea mukaan kännykkäoppimisen pariin.

– Lapsille tällainen visuaalinen ja audiovisuaalinen kertominen on kauhean luontevaa, ja sitten siellä koulussa ollaan kuitenkin pitkälti kirjoitetun ja puhutun sanan varassa edelleen. Peräänkuuluttaisin nyt sellaista innovatiivista ajattelua ja rohkeutta näiden laitteiden suhteen, sanoo mediakasvatuksen dosentti Sara Sintonen Helsingin yliopistosta.

– Kuvaamisessa ja tuottamisessa on niin paljon potentiaalia, että on ihan järjetöntä, että sitä potentiaalia ei hyödynnetä, lisää tutkimusavustaja Tuomas Kauppinen.

– Lapset on syntyneet ne laitteet kädessä ja se on heille arkipäivää. Saataisiin myös sitä laitteiden viihdekäyttöä ohjattua siihen oikeaan, oppimisen kautta hyödylliseen käyttöön, opettaja-Nissinen sanoo.

"Kännykät estävät syrjäytymistä"

Sintonen on saanut jo paljon kitkerää palautetta tulevasta Espoon kokeilusta.

– Toki pelätään kännykän käyttöön liittyviä riskejä. Pelätään lasten eksyvän välituntisin nettiin teille tietämättömille, Sintonen sanoo.

Tutkija korostaa, että jos yhteiset pelisäännöt on sovittu, kännykän koulukäytöstä ei tule kasvatuksellista ongelmaa. Hän myös uskoo, että älypuhelinten kautta voidaan vähentää syrjäytymistä.

– Uskon ihan varmasti. Aivan varmasti parantaa monessa mielessä heidän, lasten, suhtautumista ylipäätänsä arkeen ja oppimiseen, asioista kiinnostumiseen ja niistä motivoitumiseen, dosentti jatkaa.

Osallistu keskusteluun