"Kas, sehän on sukupuolitauti, kerrotaanpa kaikille"

Terveyskeskuksessa asioidessa yksityisyys on välillä hyvin hatara käsite.

Esimerkiksi ilmoittautumistiskillä saa kuulla usein yksityiskohtaista ja jopa arkaluonteista tietoa toisten vaivoista.

Myös näytteenottohuoneessa voi joutua todistamaan, kuinka hoitaja kuvailee sukupuolielimestä otettavaa testiä sermin takana istuvalle nuorelle miehelle. Tapaus ei ole keksitty, vaan on todella sattunut Helsingissä Vuosaaren terveysasemalla.

Onko oikein, että vieras kuulee terveysasemalla näinkin arkaluonteisia tietoja, Helsingin terveysaseman sijaisjohtaja, johtava ylilääkäri Raija Puustinen?

– Tilanteessa olisi varmaan ollut asianmukaista ottaa näyte huoneessa, jossa ei ole toista henkilöä. Mutta on totta, että näytteenottopisteitä on siten, että huoneessa on useampiakin henkilöitä ja näytteenottajia. Sairaaloissahan tämä on ehkä vieläkin suurempi ongelma, kun samassa potilashuoneessa on lähestulkoon aina useampia henkilöitä.

Onko tiskillä aika varattaessa aina kerrottava mikä vaivaa?

– Uusi lainsäädäntö edellyttää hoidontarpeen arviointia, että voidaan arvioida kuinka kiireellinen asia on. On tilanteita, joissa potilas ei halua ilmoittaa vaivojaan ja kyllä se aika voidaan varata ilmankin. Pääsääntöisesti olisi kuitenkin kaikkien kannalta hyvä, että arvioidaan heti ilmoittautuessa tarvitseeko potilas lääkäriä vai hoitajaa. Tai tarvitaanko aika heti vai viikon päästä.

Täytyykö ilmoittautuessa luetella henkilötunnus ääneen, jos kela-kortti on unohtunut?

– Onneksi suurimmalla osalla on kela-kortti mukana. Jokaisella on oikeus pitää henkilöllisyysnumero yksityisenä tietonaan. Asiakastiedot löytyvät meillä myös nimellä ja syntymäajalla tai nimellä ja osoitteella. Toivottavaahan on tietysti, että siinä lähellä ei olisi ketään joka tietoja kuulee. Mutta jos siinä lähellä on joku, niin koko henkilötunnusta ei pitäisi joutua luettelemaan tiskillä.

Valittavatko asiakkaat siitä, että heiltä on kyselty liian arkaluontoisia tai yksityiskohtaisia tietoja muiden kuullen?

– Palaute saatetaan antaa suoraan tilanteessa hoitajalle. En nyt voi sanoa, ettei tästä ikinä valiteta, mutta kyllä se suhteellisen harvinaista on. Niin valtava suuri osa tästä työstä tehdään kuitenkin puhelimessa, jossa se yksityisyys säilyy.

Useimmin ongelmana saattaa olla se, että potilas itse haluaa kertoa vaivoistaan. Mutta yleensä toimistoissa löytyy ammattitaitoa sen verran, että kun huomataan, ettei voi enää luukulla voi puhua, niin järjestetään sitten toinen tila sitä varten.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.