Käsialan opetus herättää suuria tunteita

Osa opettajista kokee vuonna 2004 opetussuunnitelmaan otetut uudet tyyppikirjaimet hankaliksi. Kouluissa opetettavaa mallikäsialaa muutettiin tuolloin enemmän tekstausta muistuttavaksi tyyliksi. Arvostelijoiden mukaan tyyppikirjaimilla kirjoittaminen on hidasta ja muutenkin hankalaa.

Äidinkielen opettajain liiton puheenjohtaja Minna Harmanen on omassa työssään yläkoulun opettajana huomannut, että vain harva oppilas käyttää opetettuja tyyppikirjaimia. Suurin osa oppilaista käyttää kirjoittaessaan tekstauskirjaimia.

– Jos minulla on 25 oppilaan ryhmä, heistä ehkä viisi käyttää tyyppikirjaimia. Harjoittelua on selvästi liian vähän, eikä tyyppikirjaimisto tule sellaiseksi toimivaksi käytännöksi omassa kirjoittamisessa. Se on sillä tavalla hidasta ja hankalaa, että sitä ei ole kunnolla opittu.

Harmanen onkin sitä mieltä, että käsialan opiskelu voisi perustua myös tekstauskirjaimille, koska tyyppikirjaimet ja tekstauskirjaimet muistuttavat nykyisellään niin paljon toisiaan.

Opetushallitus: Käsin kirjoittaminen murroksessa

Käsialojen heikkeneminen on havaittu myös Opetushallituksessa. Syyn ei kuitenkaan uskota löytyvän siitä, että tyyppikirjaimet olisivat liian hankalia.

– Moititaan tyyppikirjaimia, kun kyse on ilmeisesti siitä, että koko käsin kirjoittaminen on murroksessa. Ilmeisesti opettajat eivät ole olleet viime vuosina motivoituneita käyttämään niin valtavasti aikaa käsin kirjoittamisen harjoituttamiseen kuin mitä se vaatii. Sitä ei opi nopeasti, se tuntuu vaikealta, opetusneuvos Pirjo Sinko Opetushallituksesta sanoo.

Myös oppikirjailija ja luokanopettaja Markku Töllinen Karosen koulusta Tampereelta on sitä mieltä, että tyylikkään käsialan opettaminen vaatii sekä oppilaalta että opettajalta paljon työtä. Töllisen mielestä nykyiset tyyppikirjaimet ja sidossäännöt on tehty sellaisiksi, että niiden perusteella lapselle ja nuorelle kehittyy tietyssä vaiheessa oma persoonallinen käsiala.

– Me tulemme aina tarvitsemaan kynää ja kynällä kirjoittamista, vaikka tietokoneilla kirjoitetaankin nykyään enemmän, Töllinen sanoo.

Hän on havainnut, että varsinkin monet miesopettajat ovat jättäneet uudet tyyppikirjaimet kokonaan opettelematta.

– Niitä on sitten tietenkin hyvin hankala ohjatakin.

Tietokoneita ei hyödynnetä opetussuunnitelman mukaisesti

Esimerkiksi Karosen koulussa Tampereella tietokoneella kirjoittamista opetetaan jo ensimmäisellä luokalla. Kaikissa kouluissa asiat eivät kuitenkaan ole näin hyvin. Vaikka tietokoneella kirjoittamisella on opetussuunnitelmassa iso rooli, Opetushallituksen mukaan sen toteutuminen on paljon yksittäisten koulujen ja opettajien varassa.

– Esimerkiksi yhdeksännen luokan oppimistulosten arvioinnissa kävi ilmi, että vain yksi viidestä opettajasta antaa oppilaansa tuottaa tekstejä tekstinkäsittelyohjelmalla. Tämä on kyllä aika hankala kohta, opetusneuvos Pirjo Sinko kertoo.

– Jos kuuden vuoden ajan kirjoitetaan säännöllisesti koulussa tietoteknisesti, niin kyllä kaikki kirjoittavat kuudennen vuoden loppuun mennessä jo alakoulussa tosi sujuvasti, Markku Töllinen sanoo.

Katso Pekko Ylösen juttu (Seitsemän uutiset 6.5.2011)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.