Kehno asfaltti ja soratie ovat myrkkyä renkaille

Huonokuntoisia päällystettyjä teitä muutetaan Suomessa yhä useammin edullisemmin ylläpidettäviksi sorateiksi. Renkaille soratie ei ole hellä.

– Soratie kuluttaa rengasta selkeästi enemmän kuin sileä asfaltti. Murskepinnalla rengas myös herkemmin vaurioituu. Kivi saattaa mennä läpi kulutuspinnasta ja rengas puhkeaa. Huonokuntoinen asfaltti kuluttaa rengasta myös enemmän kuin sileä, Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta kertoo.

Autonrengasliitolla ei ole kantaa asfalttiteiden muuttamisesta sorateiksi.

 – Oma kantani on, että tuntuuhan se vähän hullulta. Esi-isät ovat rakentaneet tiet. Meillä ei sitten muka ole varaa pitää niitä kunnossa.

Rengasvauriot ovat rengasliikkeiden arkea

– Lähes päivittäin tulee rengasliikkeeseen renkaita, jotka ovat vaurioituneen sen takia, että tiessä on ollut iso kuoppa tai reikä. Rengas on saanut iskun, joka vaurioittaa helposti rengasta sekä usein myös vannetta.

Renkaiden aurauskulmat menevät myös usein monttuun osumisen yhteydessä väärään asentoon. Renkaat saattavat kulua loppuun hetkessä silloin, kun aurauskulmissa on vikaa.

– Rengasliikkeet oikaisevat ja uudelleensuuntaavat näitä sijoiltaan menneitä aurauskulmia joka päivä.

Kuluneet tiet lisäävät rengasmeteliä

Renkaat ovat kaiken aikaa kehittyneet hiljaisemmiksi. Asiakkaan huoli kovasta rengasmelusta johtuukin tänä päivänä usein tiestömme kunnosta eikä itse renkaista.

– Käymme testaamassa usein jollain erityisen sileällä asfaltinpätkällä ja renkaat menevät siinä kuin sukkasillaan. Kun siirrytään karkeammalle päällysteelle, äänekkyys palaa. Se ei tule niistä renkaista, vaan siitä että tiet ovat niin kuluneet.

Keväisin ja alkukesästä tiet ovat menneen nastarengaskauden ja tiellä pyörivän hiekoitussoran vuoksi erityisen karheassa kunnossa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.