Kela alkaa sinutella asiakkaitaan

Kela haluaa parantaa asiakaskirjeidensä luettavuutta ja ymmärrettävyyttä. Merkittävimpiä muutoksia on se, että kirjeissä aletaan käyttää sinä-muotoa teitittelyn sijaan. Kieliuudistuksesta kerrotaan Kelan Elämässä-lehden syysnumerossa.

Kela saa paljon palautetta siitä, että kirjeistä ei saa tolkkua. Jopa laitoksen pääjohtaja Liisa Hyssälä totesi viime kesänä Aamulehden haastattelussa, että on joutunut miettimään, mitä kirjeen teksti tarkoittaa.

Viime keväänä Kelan asiakaspalautekyselyyn vastanneista joka kolmas ilmoitti, että ei ollut ymmärtänyt päätöksen perusteluja. Erityisen vaikeaselkoisiksi koettiin yleisen asumistuen laskentaperusteet.

Kela lähettää vuosittain 17 miljoonaa kirjettä. Ne laaditaan automaattisesti tietojärjestelmästä. Tilaisuus uusien tekstien kirjoittamiseen aukeni, kun vanhoja järjestelmiä alettiin uusia. Työn alle on otettu myös hakemuslomakkeiden selkeytys. Koko uudistustyö kestänee joitakin vuosia.

Myös muiden viranomaisten kieli selkeytyy toivottavasti jatkossa, sillä virkakielen parantaminen on kirjattu nykyiseen hallitusohjelmaan.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.