Kelirikkokaudesta on tulossa vaikea

Kelirikko näkyy jo suurissa osissa Suomea. Tiehallinto on jo asettanut painorajoituksia pehmenneille teille maan etelä- ja keskiosissa. Suurin osa rajoituksista on sorateillä.

Tämänvuotisesta kelirikosta odotetaan pahaa, ja painorajoituksia on paikoin asetettu tavallista aikaisemmin.

Esimerkiksi Savo-Karjalan tiepiirissä painorajoituksen alla on jo noin 150 kilometriä tietä ja Hämeessä parisataa. Tiehallinnon mukaan koko maassa on viime keväinä asetettu painorajoituksia 600-1400 kilometrille.

Savo-Karjalassa ensimmäiset rajoitukset asetettiin huhtikuun alussa.

- Melkein päivittäin on joku tie jouduttu painorajoittamaan, ja ennusmerkit näyttävät huonoilta. Helpolla ei tänä keväänä päästä, kertoo kunnossapitoinsinööri Asko Pöyhönen Savo-Karjalan tiepiiristä. - Rajoitukset ovat myös vähän etuajassa. Parin viikon takaisen lumipyryn sulamisvedet ovat pahentaneet tilannetta.

Kesto riippuu säistä

Myös Hämeessä painorajoituksia on ryhdytty asettamaan hieman tavallista aikaisemmin. Rajoitusten alle saattaa myös joutua tavallista enemmän tieosuuksia. Kelirikkokauden kestoa on vielä tässä vaiheessa vaikea arvioida.

- Se kestää pahimmillaan toukokuun loppuun, kesäkuun alkuun ihan keleistä riippuen. Tuuliset ja aurinkoiset päivät ja pienet yöpakkaset helpottavat tilannetta, mutta jos sataa vettä niin se on huono asia, sanoo tienpidon suunnittelija Aleksi Haapavaara Hämeen tiepiiristä.

Sorateille asetetut painorajoitukset haittaavat varsinkin raskasta liikennettä. Erityisesti puutavaran kuljetuksia joudutaan karsimaan kelirikon aikaan.

Painorajoituksia on tällä hetkellä Pohjanmaalla, Hämeessä, Keski-Suomessa, Etelä- ja Pohjois-Savossa sekä Pohjois-Karjalassa. Aivan eteläisimmässä Suomessa maa ei ehtinyt routaantua ollenkaan, mikä vähentää runkokelirikon vaaraa.

Vesi pilaa kantavuuden

Muualla maassa routakerros on jäänyt leudon talven vuoksi ohueksi. Esimerkiksi Savo-Karjalan alueella teiden routakerros on noin 60-70 senttiä, kun se tavallisesti on parimetrinen. Pöyhösen mukaan hidas routaantuminen kuitenkin sitoi jäätyneisiin maakerroksiin paljon vettä, mikä heikentää teiden kantavuutta.

- Mitä enemmän maahan on sitoutunut vettä, sen heikompi kantavuus on, kiteyttää Pöyhönen.

Haapavaara muistuttaa, että kelirikkovauriot voivat olla hyvinkin paikallisia. Olosuhteet sorateillä vaihtelevat suuresti.

- Varjopaikoissa metsäosuus on vielä ihan jäässä, ja toisaalta taas joku peltoaukea voi olla jo täysin kuiva.

Mahdollisista tiellä havaitsemistaan kelirikkovaurioista voi ilmoittaa Tiehallinnolle numeroon 0200 2100. Ajantasaiset tiedot teille asetetuista painorajoituksista löytyvät internetistä.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.