Kemijokeen valunut lentopetroli haihtuu vasta jäiden lähdettyä

Kemijokeen valuneen lentopetrolin aiheuttamat ympäristötuhot paljastuvat kokonaan vasta jäiden lähdettyä. Rovaniemen Hirvaalla viime yönä kaatuneesta säiliöautosta valui noin 15 000 litraa lentokoneiden polttoainetta, joka painui joen jääkannen alle puhdistajilta piiloon.

Ympäristöviranomaiset pitävät varsin todennäköisenä, että ainakin paikallisia tuhoja alkaa paljastua. Lentopetroli uhkaa eniten kaloja ja pohjaeläimiä. Lapin ympäristökeskuksen kemisti Jari Pasanen kertoo, että alle kymmenen milligrammaa petrolia vesilitrassa riittää tappamaan kalan.

-Joesta ja suiston merialueelta joudutaan ottamaan näytteitä jäiden lähtöön asti ja sen jälkeenkin. Vahingot ovat siihen asti silmistä pois, ellei sitten joitakin yllättäviä piikkejä tule ilmi, Pasanen luonnehtii.

Onnettomuuspaikan lähistön jokijäähän kairatuista aukoista työntyi lentopetrolin katkua. Ensimmäiset viralliset tulokset vesinäytteistä saataneen kuitenkin vasta torstaina.

Lentopetroli on syttyvää ja myrkyllistä

Pikamatka merelle

Ympäristöviranomaiset arvioivat, että vettä kevyempi petroli pysyy pääosin kalvomaisena lauttana jään alla. Joen virtaama on noin 400 kuutiota sekunnissa. Se kuljettaa päälautan merelle parin vuorokauden sisällä. Osa polttoaineesta jäänee kuitenkin joen suvantoihin ja matalikoille.

Petroli ei liukene veteen. Kesäoloissa se haihtuisi nopeasti ilmaan, mutta toistaiseksi jääkansi toimii tulppana.

Myös alajuoksun teollisuus on varpaillaan. Esimerkiksi Stora Enson Veitsiluodon tehdas ottaa sekä prosessi- että talousvetensä jokiuomasta. Tehtaan suunnittelupäällikkö Pentti Tolonen tosin arvioi, ettei onnettomuus vaikuta tuotantoon. Hän korostaa, että myös talousvesi voidaan tarvittaessa ottaa Kemin kaupungin verkosta.

Veitsiluotoa lukuunottamatta talousvettä ei juurikaan oteta onnettomuuspaikan ja suiston väliseltä jokiosalta. Ympäristökeskus kehottaa kuitenkin varomaan veden käyttöä. Esimerkiksi pilkillä ei kannata istua ainakaan aivan onnettomuusalueen tuntumassa.

Ympäristökeskuksen valmiuspäällikön Kari Porsangerin mukaan myös alueella toimiva kalanviljelylaitoksia on varoitettu. Petrolin laitoksille aiheuttamaa uhkaa ei pidetä kovin suurena.

Luistellen ojaan

Rovaniemeläisen kuljetusliikkeen säiliöauto oli tulossa Kemin Ajoksesta. Se oli viemässä miltei 50 000 litran lastia Lapin lennostoon Rovaniemelle.

Puolenyön maissa perävaunu alkoi heijata, ja lopulta yhdistelmä kaatui ojaan valtatien vasemmalle puolelle. Kuljettaja pääsi omin avuin ulos pahoin murskaantuneesta ohjaamosta. Hän selvisi lievin vammoin.

Petrolia valui maastoon säiliöihin tulleista repeämistä. Onnettomuuskohdassa virtaava Tuomioja johdatti polttoaineen maantierummun kautta Kemijokeen.

Aluepalopäällikkö Timo Rantala kertoo, että säiliöihin jäänyttä petrolia päästiin imemään talteen vasta kuutisen tuntia ulosajon jälkeen kun Lapin lennostosta saatiin vaahdotusyksikkö turvaamaan työtä. Säiliöihin porattiin reikiä, ja polttoaine imettiin letkuilla niiden kautta.

Valtatie avautui kokonaan liikenteelle vasta iltapäivällä. Poliisi tutkii ulosajon syytä. Auton omistaja tähdensi, että yöllä tie oli peilijäässä ja hiekoittamaton.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.