Kerava-Lahti -oikorata valmis reilun vuoden päästä

Ensi vuoden syyskuussa käyttöön otettavasta oikoradasta tulee Suomen nykyaikaisin rataosuus, jolla junat pystyvät kulkemaan 220 kilometrin tuntivauhtia.

Keravan ja Lahden välisen oikoradan rakennustyöt etenevät aikataulussa. Radan liikenne alkaa 3. syyskuuta ensi vuonna.

Oikoradasta tulee Suomen nykyaikaisin rataosuus. Junien suurin sallittu nopeus oikoradalla on 220 kilometriä tunnissa. Tämä merkitsee Helsingin ja Lahden välisen junamatkan keston lyhentymistä reilulla puolella tunnilla - oikoradan valmistuttua matka taittuu 45 minuutissa. Myös liikennöinti Keravan ja Riihimäen välillä helpottuu, kun osa liikenteestä sirtyy oikoradalle.

- Rata ja siihen liittyvät järjestelyt valmistuvat jo joitakin kuukausia liikenteen aloittamista aikaisemmin. Liikennöinnin aloittamista edeltävät kuukaudet tarvitaan koeajoihin. Rataan liittyviä järjestelmiä on testattava niiden toimivuuden varmistamiseksi, sanoo projektipäällikkö Juha Kansonen Ratahallintokeskuksesta.

Rata palvelee matkustajien lisäksi myös tavaraliikennettä parantaen merkittävästi yhteyksiä itäiseen Suomeen.

Oikoradan rakentaminen alkoi syksyllä 2002. Suururakka on pysynyt myös 331 miljoonan euron kustannusarvion osalta aikataulussa. Radan pituus Keravalta Lahteen on 74 kilometriä, ja tästä kokonaan uutta rataa on 63 kilometriä. Uusia asemia rakennetaan Mäntsälään ja Järvenpään Haarajoelle.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.