Kesä mullistaa liikenteen: "Kuin lehmät laitumella"

Kesä näkyy liikenteessä jo ajonopeuksien ja pyöräilijöiden määrän kasvuna.

Komisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisista toteaa, että keskinopeudet nousevat kesää kohti hieman säästä riippuen.

– Kun aurinko alkaa paistaa, on kevättä rinnassa ja intoudutaan kiihdyttelemään. Kentällä huomaa, että on vähän kuin lehmät lähtisivät laitumelle, Pasterstein sanoo.

Tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta kertoo, että valtateillä kesänopeusrajoitukset kasvattavat nopeuseroa raskaisiin ajoneuvoihin ja liikenteen rytmi muuttuu.

Talven työmatkaliikenteestä siirrytään kesäviikonloppujen meno- ja paluuliikenteen ruuhkiin.

– Valitettavan usein lomallakin tuppaa olemaan kiire, Valtonen toteaa.

Tiesitkö?

Kaupungin tilastojen mukaan kesän huippuvuorokausina Helsingin keskustassa on liikkeellä vähintään 30 000 polkupyörää.

Autoja ja raitiovaunuja on syksyn huippuvuorokausina liikkeellä 370 000.

Kaksipyöräisillä epämääräiset kulkuväylät

Valtosen mukaan kesä mullistaa liikenteen: jalankulkijoita on luonnollisesti enemmän ja liikenteeseen tulevat massoittain kaikki kaksipyöräiset kulkuneuvot.

Kesä on samanaikaisesti kaksipyöräisten sesonkia ja harjoittelua.

– Mopoilijat ovat käytännössä aina uusia kuljettajia moottoriliikenteessä. Kaksipyöräisten kulkuväylät ovat kaikkiaan epämääräisiä ja ketteryys toimii turvallisuutta vastaan, Valtonen huomauttaa.

Polkupyöräilijöiden määrä moninkertaistuu jo toukokuun aikana, mistä on viitteitä myös onnettomuustilastoissa: kun huhtikuussa on keskimäärin 10-15 loukkaantunutta, toukokuussa määrä kaksinkertaistuu.

Polkupyöräonnettomuuksien määrä on hieman kasvanut viime vuosina Helsingissä. Kuitenkin vain pieni osa onnettomuuksista tulee poliisin tietoon, lähinnä vakavimmat.

– Viime vuonna Helsingissä kuoli yksi polkupyöräilijä. Sitä aikaisemmasta tapauksesta on viisi vuotta. Nollaa kohti pyritään, komisario Dennis Pasterstein sanoo.

Näkymättömät polkupyöräilijät

Tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta toteaa, että polkupyöräilijöiden asemaa liikennesuunnittelussa vaikeuttaa tiedon puute: esimerkiksi poliisin tietoon tulevat tavallisesti vain vakavat polkupyöräonnettomuudet.

– Koska polkupyöräilijöiden onnettomuuksia ei näy kunnolla tilastoissa, ongelmia on hankalampi havaita.

Pyöräilijöiden asemaa on hankaloittanut myös linjausten muuttuminen: ensin pyöräilijöitä on vedetty pois autoliikenteen seasta, nyt heitä halutaan sinne takaisin, jotta jalankulkijat olisivat rauhassa.

Kesätapahtumilla pieni vaikutus

Kesä näkyy myös rattijuopumusten määrän kasvuna.

Kuukausittain kiinniotettujen rattijuoppojen määrä kasvaa Helsingissä jo kesän alla tavallisesta 150–200:sta jopa 30 prosenttia. Korkea taso säilyy jopa lokakuulle asti.

– Suurin osa jutuista tulee yksittäisiltä partioilta, jotka ovat saaneet vinkkejä oudosta ajotyylistä tai humalassa baarista lähteneistä autoilijoista, Pasterstein sanoo.

Outoon ajotyyliin syyllistyvät muutkin kuin rattijuopot. Miten liikenteeseen vaikuttavat ulkopaikkakuntalaiset ja matkailijat, jotka seikkailevat liikenteessä etenkin kesätapahtumien aikana?

– Silloin tällöin näkee autoilijan selvästi eksyksissä, mutta se ei ole mikään ongelma Helsingissä. Erikoistapahtumien vaikutus on kokonaisuuteen pieni. Ne voivat sekoittaa hetkittäin liikennettä, mutta tällainen elämä kuuluu kaupunkiin.

MTV3 Uutiset julkaisee viikonloppuna kolmeosaisen sarjan kesäliikenteestä. Tämä on sarjan toinen osa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.