Keskisuomalainen: Alkoholimainonnan rajoituksissa tulkinnanvaraa

Valvontavirasto Valvirassa toivotaan selvempiä ohjeita alkoholimainonnan rajoittamiseen, kertoo Keskisuomalainen. Valviran lakimiehen Sari Tujusen mukaan säännöt ovat nykyään erittäin epäselvät ja tulkinnanvaraiset.

– Alkoholilaissa säädetään ne tapaukset, joissa alkoholimainonta on kiellettyä. Kaikissa niissä kohdissa on tulkinnanvaraisuutta, Tujunen kertoo.

Valvira joutuu tapauskohtaisesti tulkitsemaan, kohdistuuko markkinointi alaikäisiin. Esimerkiksi Fingerpori-olutta saa markkinoida sarjakuvan hahmoilla, koska sarjakuvaa ei ole suunnattu lapsille. Simpsoneista tuttuja Duff-oluita ei sen sijaan enää kaupan hyllyillä nähdä. Valvira määräsi Duff-oluen pakkauksen muutettavaksi viime kuussa.

Valviran kanta on, että alkoholin mielikuvamainonta tulisi kieltää kokonaan. Silloin alkoholituotteita saisi markkinoida vain tuotteen tiedoilla.

Tujusen mukaan nuoriin kohdistuvaa alkoholin markkinointia tulee vastaan melko usein.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.