Kesko ja S-ryhmä: Emme kyttää, mitä oliiveja ostat

Sekä Kesko että S-ryhmä tyrmäävät myrkkyoliivitapauksen herättämät pelot siitä, että kaupat seuraavat bonus- ja etukorttien avulla, ostatko tänään mustia oliiveja vai homejuustoa patongin seuraksi. Myrkkyoliivien ostajien jäljittäminen onnistui yhdistämällä kassakuittijärjestelmä manuaalisesti kanta-asiakasjärjestelmään. Poikkeuksellisella toimella oli tietosuojavaltuutetun lupa.

Keskon asiakasrekisterit avattiin viime viikolla Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran pyynnöstä. Gaudiano Bio -merkkisten mantelitäytteisten oliivien botuliini aiheutti kaksi ruokamyrkytystä. Toinen sairastuneista kuoli.

Keskon mukaan erillisessä järjestelmässä oleva kuittitieto yhdistettiin manuaalisesti kanta-asiakasjärjestelmän tietoihin. Normaalisti kuittitiedosta ei tunnisteta asiakkaan henkilöllisyyttä.

– Kyseessä oli erittäin poikkeuksellinen tilanne, jonka viranomainen määräsi tehtäväksi kyseistä tuotetta ostaneiden kuluttajien eduksi. Viranomainen oli etukäteen pyytänyt toimenpiteelle tietosuojavaltuutetun luvan, kertoo Kespro Oy:n toimitusjohtaja Jorma Rauhala MTV3 Uutisille sähköpostilla.

Rauhala luettelee sähköpostivastauksessaan myös lainkohdat, joita on noudatetty: Eviran EY:n ns. yleinen elintarvikeasetus (N:o178/2002), elintarvikelaki (23/2006) sekä henkilötietolaki (8§ 1mom 3-kohta).

– Löydettyjä asiakastietoja on käytetty vain Gaudiano Bio –oliivipurkkien takaisinvetoon ottamalla yhteyttä yksittäisiin kuluttajiin henkilökohtaisesti. Kanta-asiakasjärjestelmään ei tuotu tietoja yksityiskohtaisesta ostosta tässäkään tapauksessa, Rauhala vakuuttaa.

Voit tarkistaa omat tietosi

Myös S-ryhmä rauhoittelee "Isoveli valvoo" -pelkoja.

– Asiakasrekisterijärjestelmään ei tule tietoja yksittäisistä ostoksista, vain ostoksen loppusumma, jotta voimme maksaa bonuksen ja maksutapaetuuden. Toimipaikoilla on taas lakisääteinen velvoite säilyttää osto- ja myyntitositteista tiedot vuosia, mutta niistä ei selviä yksittäistä asiakasta, konseptipäällikkö Minna Ojala S-ryhmästä kertoo ja jatkaa:

– Jos ostajan henkilöllisyys halutaan saada selville tällaisissa poikkeustapauksessa, silloin edellytettäisiin kahden eri järjestelmän yhdistämistä. Eli kassajärjestelmästä etsittäisiin ne ostotapahtumat, joissa on ostettu virheellistä tuotetta, ja jos S-etukorttia olisi käytetty, korttinumeron perusteella asiakasrekisterijärjelmästä etsittäisiin asiakkaan yhteystiedot.

Ojala muistelee, että joskus aikaisemmin viranomaisilta on tullut S-ryhmälle pyyntö selvittää jotain ostotapahtumaa. Se ei liittynyt elintarvikkeisiin.

Henkilötietolain mukaan jokainen voi pyytää asiakasrekisteristä nähtäväkseen omat tietonsa. Konseptipäällikkö Ojalan mukaan S-ryhmässä yksittäisten S-etukorttilaisten asiakasrekisteritietoja pääsee katsomaan reilut tuhat työntekijää, mm. Prismojen palvelupisteissä.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.