Keskuskauppakamari tuomitsee valelaskut

Keskuskauppakamarin mukaan laskun kaapuun puetut tarjoukset rikkovat mainonnan kansainvälisiä perussääntöjä. Sääntöjen mukaan mainoksen on oltava esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta selvästi tunnistettavissa mainokseksi.

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta katsoo, että laskun kaapuun puetut tarjoukset rikkovat mainonnan kansainvälisiä perussääntöjä ja rikkovat hyvää liiketapaa.

Keskuskauppakamarin mukaan laskua muistuttavat tarjoukset ovat erehdyttäneet poikkeuksellisen paljon yrityksiä kuluneen kesän aikana. Yrittäjät ovat luulleet, että tilisiirto on tilaukseen perustuva lasku ja maksaneet sen.

Suomen Yritysmedia Oy on kevään ja kesän aikana lähettänyt yrityksille markkinointikirjeitä, joissa se markkinoi internetissä toimivaa yrityshakemistopalvelua. Kirjeessä on esitäytetty tilisiirtolomake ja esite tarjottavasta palvelusta. Liiketapalautakunnan mukaan tilisiirtolomakkeella oleva mainos ei ole selkeästi tunnistettavissa mainokseksi ja siten menettely on hyvän liiketavan vastainen.

Lautakunta huomauttaa, että mainonnan kansainvälisten perussääntöjen mukaan mainoksen on oltava esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta selvästi tunnistettavissa mainokseksi.

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta antaa lausuntoja, onko jokin elinkeinotoiminnassa harjoitettu toiminta hyvän liiketavan vastaista. Kymmenjäsenisen lautakunnan puheenjohtaja on professori Niklas Bruun.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.