Kilometrivero nostaisi monen autoilijan kuluja

Kuluttaja saa halvalla entistä paremman auton, luonto ja valtio kiittävät ja autokauppa porskuttaa. Siinä suunniteltu autoverouudistus ihannetilanteessa. Mutta asia ei ole näin yksinkertainen.

Tiemaksuja pohtineen työryhmän kaavailema kilometrivero kasvattaisi monien autoilijoiden menoja. Autoliiton laskelmien mukaan uudistukset suosisivat uusilla kalliilla autoilla vähän ajavia ihmisiä, kun taas häviäjiä olisivat käytetyillä autoilla paljon ajavat henkilöt. Autovero on korkeimmillaan uusissa autoissa.

Liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä on kääntymässä kannalle, jonka mukaan autoilijoilta alettaisiin tulevaisuudessa kerätä veroja ajettujen kilometrien mukaan.

Taajaan asutuilla alueilla maksu olisi 6,8 senttiä ja harvaan asutuilla alueilla 3,4 senttiä kilometriltä. Lisäksi veroja voitaisiin porrastaa auton päästöjen mukaan, mutta tästä ei ole vielä suunnitelmaa. Malli korvaisi nykyisen auto- ja ajoneuvoveron. Työryhmän suunnitelmista kertoi maanantaina ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Autoliiton mukaan auto- ja ajoneuvovero on Suomessa keskimäärin noin 550 euroa vuodessa. Taajaan asuttujen alueiden kilometrimaksuilla kyseinen summa tulisi vastaan jo 8000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä, kun keskimäärin suomalaiset ajavat 16000 kilometriä vuodessa. Ministeriön mukaan taajaan asutuilla alueilla ajetaan 90 prosenttia kaikista matkoista.

- Verotaso vaikuttaa kovalta. Maksu olisi yli tuplat verrattuna siihen, mitä se nyt on keskimäärin, sanoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Uudistus veisi vuosia

Autoliitto kannattaa periaatteessa mallia, jossa auton käyttöön liittyvät maksut korvaisivat kiinteät auto- ja ajoneuvoverot. Nieminen kuitenkin harmittelee sitä, ettei uudistuksen kokonaiskustannuksista ole arviota. Autoja seurattaisiin ja tiemaksut kerättäisiin luultavasti satelliittipaikannuksen avulla. Tällaisen järjestelmän luominen ja ylläpito maksavat.

- Tämä on keskeinen asia, joka pitäisi olla keskustelussa mukana. Ihmisen pitää itse pystyä arvioimaan, paljonko loppulasku on.

Hallitusneuvos Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, ettei kustannuksista ole vielä tietoa, mutta vastauksia saadaan syksyn aikana. Hänen mukaansa uudistuksesta ei vielä ole tehty päätöksiä, mutta auto- ja ajoneuvoveron korvaaminen kilometriverolla on noussut hyväksi vaihtoehdoksi.

Uudistuksen toteuttaminen vie joka tapauksessa vuosia.

- Puhutaan luokasta 2020, hän kertoo.

"Verotus epäreilua"

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) sanoo, että työryhmän työskentely on vielä kesken. Hänen mukaansa tiemaksujen käyttöönotto vaatisi poliittisen päätöksen.

- Tämänkaltainen verouudistus edellyttäisi myös pitkää siirtymäkautta, Kyllönen vastasi STT:lle sähköpostitse.

Kyllönen arvioi, että tienkäyttömaksumallin käyttöönotto voisi tapahtua aikaisintaan 2020-luvulla.

- Millaisesta järjestelmästä sitten päätetäänkin, tulee sen olla koko yhteiskunnan kannalta järkevä sekä johtaa ympäristöystävällisempään, turvallisempaan ja sujuvampaan liikenteeseen, Kyllönen sanoo.

(MTV3 -STT)

"Kolme senttiä on paljon maaseudulla

-Kun nykyään bensan ja dieselin veroa korotetaan, se iskee yhtä lailla kainuulaiseen, joka tarvitsee välttämättä työssään autoa kuin myös laiskuuttaan kantakaupungissa autoilevaan helsinkiläiseen. Oras Tynkkynen (vihr.)

-Pitkät etäisyydet työpaikoille, kouluihin ja kauppoihin tekevät oman auton käytöstä välttämätöntä, eikä siitä saa ihmisiä rangaista. Pirkko Ruohonen-Lerner (ps.)

-Kolme senttiä on paljon maaseudulla, jossa etäisyydet palveluihin ovat kymmenkertaisia kaupunkilaisten matkoihin verrattuna. Mikko Alatalo (kesk.)

-Ei voida ihan yksiselitteisesti vetäistä jotain Pähkinäsaaren rauhan rajaa ja todeta, että toisella puolella on verotus matalampaa ja toisella puolen korkeampaa. Janne Sankelo (kok.)

-Autokanta on jo siinä mielessä turvallista, että isoin turvallisuuden parantaminen löytyy sieltä ratin ja penkin välistä. Ari Jalonen (ps.)

-Miksi meidän täytyy kehittää kalliita satelliittitietojärjestelmiä, kun muualla maailmassa asia on ratkaistu yksinkertaisesti tietulleilla? Jukka Kopra (kok.)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.