Kokoomus kampanjoi arkisilla asioilla

Kokoomus lähtee vaaleihin arkisella ilmeellä. Puolue esitteli tänään Helsingissä vaalimainoksensa, joiden iskulauseena on jo aiemmin vaaliohjelman julkistamisen yhteydessä esitelty "tavoitteena parempi arki".

Varsinaisissa vaalijulisteissa "Hyvästä terveydenhoidosta ei tingitä" ja "Koulutukseen pitää panostaa" esiintyy kouluikäisiä lapsia opettajan ja hammashoitajan ohjauksessa. Julisteissa ei näy puolueen puheenjohtajaa Ville Itälää, mutta kampanjan tv-mainoksissa hän on mukana äänellään ja kuvallaan - työpöytänsä ääressä kravatti kaulassa ja yhdessä versiossa jopa ilman paitaa.

Ruusutarhaa ei luvata

Kokoomuksen kampanja jatkaa samaa karuksi ja konkreettiseksi luonnehdittua linjaa, jota jo puolueen pari viikkoa sitten julkistettu vaaliohjelma edusti. Kokoomuksen vaaliohjelmassa lupaukset on hinnoiteltu euroissa. Ohjelma sisältää ensi vaalikaudelle myös kahden miljardin tuloveroalennukset, jotka on laskettu katettavan kolmen prosentin vuotuisella talouskasvulla.

Puoluesihteeri Heikki A. OIlila linjasi kokoomuksen kampanjaa muinaista iskelmää soveltaen: kokoomus ei aio vaaleissa "hautoa harhaa ja lähteä lupaamaan ruusutarhaa". Kampanjapäällikkö Mika Nykänen totesi puolestaan, että kampanjan avulla pyritään saamaan suomalaisille tietoa niistä konkreettisista asioista joita kokoomus ajaa ja joihin se on sitoutunut vaalikamppailussa. -Toivomme, että muutkin puolueet pystyvät tähän konkreettisesti vastaamaan. Nykäsen mukaan kokoomus kampanjoi niin radiossa, televisiossa kuin lehdistössäkin. -Aikakauslehdet ovat ehkä aikaisempaa painokkaammin mukana, Nykänen arvioi. Mainoksia on tulossa ainakin Kotilieteen, Annaan, Kaksplus-lehteen, Kauppalehti Optioon sekä Tekniikan Maailmaan ja Erään. Kokoomuksen koko vaalibudjetti on 750 000 euroa, josta tv-mainonnan osuus on Nykäsen mukaan "aika vähän". Velkaa ei vaalien vuoksi ole otettu.

Rahalla saisi muutakin


Televisiossa kokoomusmainontaa on luvassa ilmeisesti useammaltakin kanavalta. Tv-mainokset ohjannut Paul Brück mainostoimisto Sopranos Communicationista arvioi, että puolueiden suhteellisen konservatiivinen mainonta johtuu hyvin pienistä budjeteista, kun sanoma halutaan perille mahdollisimman tehokkaasti ja halvalla. Pohdiskelua vaativa mainonta vaatisi paljon enemmän ajokertoja ja suurempaa budjettia.

Kokoomus on painattanut myös vaaliesitteen, jossa luetellaan puolueen kuusi vaalisitoumusta: lapsiperheiden aika on nyt, koulutukseen pitää panostaa, hyvästä terveydenhoidosta ei tingitä, turvallinen arki kaikille, edistetään yrittäjyyttä ja alennetaan työttömyyttä sekä kevennetään ansiotulon verotusta.

Kokoomus on kulkenut kohti vaaleja askeleen pari muiden suurten puolueiden edellä. Keskusta on jo avauksensa tehnyt, mutta SDP lähtee tosissaan liikkeelle vasta helmikuussa. Seuraavaksi kokoomus puhaltaa taisteluhenkeä omiin joukkoihinsa ensi viikonloppuna järjestettävällä vaaliristeilyllä.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.