Kolmaskin Siljan lakkolaivoista suuntasi merelle

Silja Europa pääsi lähtemään Turun satamasta Tukholmaan puolen yön jälkeen.

Laiva lähti Merimies-unionin mielenosoituslakon vuoksi noin kolme tuntia normaalista aikataulusta myöhässä. Lähtöä viivytti henkilökunnan tehtävien uudelleenjärjestely.

Varustamon edustajan mukaan laivassa on noin tuhat matkustajaa ja satakunta työntekijää. Silja Europalta jäi maihin yli sata työntekijää, jotka ovat Merimies-unionin jäseniä. Miehistöä laivalle oli hälytetty aluksen toisesta vuorosta ja Päällystöliitosta.

Silja Serenade ja Finnjet pääsivät matkaan illalla

Silja Serenade pääsi lähtemään Helsingistä kohti Tukholmaa noin kello 19.40 eli runsaat puolitoista tuntia aikataulusta myöhässä. Mukana lähti myös Merimies-unionin jäseniä. Alus lähti vajaalla miehistöllä merenkulkuviranomaisten tarkastuksen jälkeen. Turvallisuusorganisaatio ja -suunnitelmat järjestettiin ennen lähtöä uudelleen.

Myös Helsingistä Tallinnaan liikennöivä Finnjet oli iltayhdeksältä lähdössä Katajanokan laiturista sen jälkeen kun matkustajat oli päästetty sisään noin kello 20.30. Finnjetin piti aikataulun mukaan lähteä kello 19.

Lakko alkoi virallisesti kello 15, jolloin alusten lastaustyöt pysähtyivät. Mm. alusten keittiöissä tehtiin kuitenkin valmistelutöitä matkaa varten illansuuhun asti, jolloin osa miehistöistä jätti Silja Serenaden ja Finnjetin.

Lakko koskee kaikkiaan kolmea Silja Linen alusta.

Lakon sovittelussa ei vielä edistystä

SAK:laisen Merimies-unionin myötätuntolakko Silja Linen aluksilla näyttää vesittyneen pahoin, kun kolme työtaistelun piirissä olleista aluksista pääsi lopulta myöhästyneinä matkaan.

Sea Containers -varustamo ja Merimies-unioni kävivät sopimuskiistassa neuvotteluja liki koko iltapäivän, mutta keskeyttivät neuvonpidon illansuussa. Uusista tapaamisista ei ollut illalla sovittu. Puheenjohtaja Per-Erik Nelin kertoi Merimies-unionin harkitsevan mahdollisia lisätoimia, mutta ei halunnut yksilöidä niitä. -Kyllä me aina keinot keksimme.

Kiistaa virolaisten työehdoista

SuperSeaCat

Lakon syynä on sopimuskiista, joka koskee Sea Containersin Tallinnaan liikennöivää SuperSeaCat Four -alusta. Merimies-unioni protestoi sen takia, ettei Italian lipun alla liikennöivään alukseen ole saatu neuvoteltua liitolle kelpaavaa työehtosopimusta. Merimies-unioni on tyytymätön erityisesti virolaisen miehistön työehtoihin.

Sea Containersin mukaan se on esittänyt Merimies-unionille, että aluksella voisi olla 20 suomalaista merimiestä suomalaisin työehdoin. Varustamo kertoo Merimies-unionin torjuneen esityksen, ellei unioni saisi edustaa myös aluksen virolaista miehistöä. Varustamo ei taas hyväksynyt tätä ehtoa. Toisena vaihtoehtona Merimies-unioni on esittänyt varustamolle SuperSeaCat Four -aluksen liikennöinnin lopettamista.

Nelin: Kuka ei huolisi lisää rahaa?

Nopeakulkuista alusta markkinoiva Silja Line toimitti julkisuuteen aluksen virolaismiehistön allekirjoittaman kannanoton, jossa miehistö vakuuttaa olevansa täysin tyytyväinen nykyisiin sopimuksiinsa. Varustamo soveltaa virolaisiin eli EU:n ulkopuolisiin työntekijöihin Italiassa tehtyä työehtosopimusta. Miehistö ei kertomansa mukaan ole pyytänyt eikä aio pyytää Merimies-unionia ajamaan etujaan. Allekirjoittajat katsovat, että unionin toimien takana on suomalaisten merimiesten etu, ei virolaisten.

Nelin pitää kannanottoa propagandana. Hän ihmettelee, onko joku joskus kieltäytynyt vastaanottamasta parempaa palkkaa. Aluksella on myös ruotsalaisia ja italialaisia sekä muutama suomalainen päällystö-, kansi- ja konemiehistössä. Suomalaiset eivät kuulu unioniin. Vasta kolme viikkoa sitten Helsingin ja Tallinnan reitillä aloittanut alus liikennöi tänään normaaliin tapaan.
(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.