Konginkankaasta seitsemän vuotta - sama vauhti jatkuu

Konginkankaan tuhoisasta liikenneonnettomuudesta tulee huomenna kuluneeksi seitsemän vuotta.

Linja-auton ja paperilastissa olleen raskaan ajoneuvon kolari Äänekoskella on edelleen Suomen vakavin tieliikenneturma. Yksi turman syistä oli liian suuri tilannenopeus. Rekka ei ehtinyt jarruttaa, kun sen nopeus puoli kilometriä ennen onnettomuutta oli jopa 91 kilometriä tunnissa.

Tuolloin kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että raskaan liikenteen ylinopeuksiin olisi syytä puuttua nopeasti. Sen jälkeen nopeuksille ei ole tapahtunut mitään.

Lautakunnan suositus unohtui

Ensimmäinen turman syitä tutkineen lautakunnan vuonna 2005 antamista suosituksista oli, että kuorma-autojen nopeusrajoittimia säädettäisiin nykyistä alhaisemmalle tasolle. Kuorma-autojen nopeusrajoittimet on nykyisen lain mukaan säädettävä hieman alle 90 kilometriin tunnissa. Kuitenkin kuorma-auton korkein sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa.

Suositus pakollisen nopeusrajoituksen muuttamisesta ei koskaan toteutunut. Asia hautautui EU-areenoille.

- Suomi teki tästä vuonna 2006 EU-komissiolle ehdotuksen, että asiaa tarkasteltaisiin ja rajoittimia säädettäisiin alemmas, mutta toistaiseksi ainakaan EU:ssa mitään ei ole tapahtunut, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön yli-insinööri Juha Valtonen.

Suomi itse ei voi tehdä asialle mitään.

Rajoitinta vasten ajaminen tulee kalliiksi

Yli-insinööri Valtosen mielestä valta hillitä rekkojen ylinopeuksia on kuljetusyrityksillä.

- Rekan tuhovoima on aina suuri, ajaa se sitten sallittua nopeutta tai sen yli. Ylinopeuksiin voidaan vaikuttaa myös liikennevalvonnalla ja valistuksella, mutta ennen kaikkea näkisin tämän myös kuljetustaloudellisena kysymyksenä.

Rajoitinta vasten ajaminen lisää polttoaineen kulutusta jopa viidenneksellä.

Raskaan liikenteen ylinopeudet ovat Liikenneviraston tietojen mukaan arkipäivää lähes kaikilla rajoitusalueilla. Moottoriteillä rajoittimissa olevasta "mäkivarasta" otetaan kaikki irti.

Katsomo-video ei ole saatavilla

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.