Kopterihankinnoissa edelleen kiistaa

Kuljetushelikoptereiden ostaminen neljän Pohjoismaan yhteishankintana on edelleen pahasti kesken.

Yhteispohjoismaisten kuljetushelikoptereiden hankintasopimusta tuskin allekirjoitetaan kevään aikana. Valmistajakohtaisia hintaneuvotteluja ei toistaiseksi ole ollut. Short-listausta eli konetyypin valintaa ei vielä huhtikuussa ainakaan virallisesti tehdä.

Tämä johtuu mm. siitä, että Ruotsissa ja Tanskassa ei ole tehty päätöstä kuljetuskopterin konfiguraatiosta, lopullisesta käyttötarkoituksesta. Norjalla ja Suomella se on olemassa eli norjalaisilla on fregattikäyttö ja suomalaisilla taktinen kuljetustehtävä.

Yhteispohjoismaista helikopterihanketta aiotaankin vauhdittaa huhtikuussa järjestettävällä korkean tason poliittisella kokouksella, ilmeisesti ministerikokouksella. Vuodenvaihteen jälkeen eri helikopterivalmistajat ovat markkinoineet kolmea eri kuljetuskopteria: amerikkalainen Sikorsky S92:ta, englantilais-italialainen EH-Industries EH101:tä ja NH-Industries NH90-kopteria, joka on Saksan, Ranskan, Hollannin ja Italian yhteishanke.

Kilpailu kopterimarkkinoista

Kilpailu pohjoismaisista helikopterimarkkinoista on tiukka. Britit ovat jo korkealla poliittisella tasolla tuoneet Suomen päättäjille tietoa EH101:n eduista. NH-Industries on ilmoittanut pystyvänsä valmistamaan NH90-kopteria myös korkeampana kabiiniversiona, joka sopisi Tanskan meripelastuskäyttöön ja osittain Ruotsille. Johtamisjärjestelmien suhteen tämä olisi Ruotsissa "takapakkia", sillä maa on päättänyt pärjätä niissä itse rakentamillaan. Amerikkalaisen Sikorskyn uusin kuljetuskopteri S92 taas kiinnostaa Ruotsia siinäkin suhteessa, että siihen löytyisi "runsas siivu" myös ruotsalaiselle elektroniikalle. Saabille se olisi erittäin hyvä suunta.

Kaikki kolme valmistajaa ovat tarjonneet joko kopterien kokoonpanoa tai jonkinlaista tuotantolinjaa Pohjoismaihin. Hankinnan projektiryhmässä on vahvimmin esillä ollut Suomi. Hankinnan projektiryhmässä Norjan edustaja on ilmoittanut kannattavansa uusien NH90-kopterien hankintaa. Tämä kopteri on joukon pienin.

Tuotantolinjaa tarjottu

Kuljetuskoptereita valmistava yhteiseurooppalainen teknologiayritys NH-Industries on esittänyt vision tuotantolinjan perustamisesta Suomeen. Jo yhteispohjoismainen kuljetushelikoptereiden valmistus edellyttäisi yrityksen mukaan kokoonpanoa pitemmälle vietyä tuotantoa.

EU-maista Saksa, Hollanti, Ranska ja Italia ovat jo valinneet NH90:n uudeksi kuljetushelikopterikseen. Koneita on alkuvaiheessa tilattu kolmisensataa ja sovittu optiosta yhtä suuren määrän hankkimiseen. Päätös yhteensä 600 kuljetuskopterin hankkimisesta on kaikkien aikojen suurin helikopterikauppa Euroopassa.

NH90-ohjelmassa kuljetuskopterin eri modulit valmistetaan neljässä maassa ja kootaan lopuksi kahdella eurooppalaisella tuotantolinjalla. Esimerkiksi roottorit valmistetaan Eurocopterilla Ranskassa, kabiini Eurocopterilla Saksassa, moottori Agustalla Italiassa sekä ovet, laskeutumistelineet ja pyrstö Stork Fokkerilla Hollannissa.

Uudelle kuljetuskopterille on löytymässä kysyntää Euroopan lisäksi Portugalista ja Kreikasta sekä eräistä arabimaista. Kiinnostusta on Etelä-Amerikasta (Brasilia ja Venezuela) ja edelleen Kaukoidästä. Jos NH-Industries pääsee näin laajoihin kauppoihin, tietäisi se Suomen perustettavalle tuotantolinjalle, jota on suunniteltu Halliin, töitä useiksi vuosiksi.

(STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.