Kopteriturman syy yhä mysteeri

Tallinnan edustalla elokuussa sattuneen helikopterionnettomuuden tarkka syy on yhä epäselvä. Onnettomuutta tutkiva lautakunta on kuvannut kuitenkin varsin tarkkaan, mitä onnettomuushetkellä tapahtui.

Kopteriturman virolaisten uhrien lakimiehet estivät viime hetkellä väliraportin julkistamisen painettuna tai internetissä. Tutkintalautakunnan puheenjohtajilla ei ollut maanantaina pidetyssä tiedotustilaisuudessa kunnollista selitystä sille, miksi lautakunta suostui lakimiesten vaatimukseen.

Lakimiehet perustelivat vaatimustaan sillä, että raportin julkistaminen olisi lisännyt uhrien omaisten kärsimystä. Lautakunta selvittää lähipäivinä, julkistetaanko raporttia lainkaan.

Tallinnasta Helsinkiin reittilennolla olleen helikopterin 37 viimeistä sekuntia ennen veteen iskeytymistä olivat selvityksen mukaan vaiherikkaita.

Tutkintalautakunnan varapuheenjohtaja Tonu Ader kertoi, että kone oli saavuttanut 130 solmun matkanopeuden, kun sen keula nousi ensin 60 asteen kulmaan. Sen jälkeen kone kallistui vasemmalle, sitten oikealle ja lopulta pyöri vaaka-asennossa 13 kertaa ympäri. Kukin pyörähdys kesti 2,5 sekuntia. Tämän jälkeen kopteri iskeytyi veteen.

”Menetimmekö me pyrstön?”

Helikopterin mustan laatikon tiedotkaan eivät selitä turmaa. Mustaan laatikkoon on tallennettu muun muassa lentäjien keskustelut. Koneen alkaessa kieppua kopterin kapteeni sanoi lisäävänsä moottorin tehoa.

- Menetimmekö me pyrstön? toinen lentäjä kysyi.

Tämän jälkeen nauhalta kuului kopterin moottorin ääni, ja lopulta vaimeasti kapteenin kolminkertainen hätäkutsu ”Mayday”.

Lautakunnan puheenjohtaja Taivo Kivistik ja varapuheenjohtaja Tonu Ader korostavat, ettei lentäjillä voinut olla osaa onnettomuuden syntyyn ja että he tekivät kaikkensa sen estämiseksi.

- Vaikka syy ei vielä selvinnytkään, on helpottavaa tietää, ettei lentäjien tai meidän toiminnassamme ollut huomauttamista, sanoo Copterlinen toimitusjohtaja Kari Ljunberg.

Kapteeni ajautui ulos kopterista

Onnettomuuskopterin kapteenin ruumis löydettiin vasta pari viikkoa onnettomuuden jälkeen 40 metrin päästä onnettomuuspaikalta.

Hänen on todettu ajautuneen ulos toimintakyvyttömänä kopterin rikkoutuneesta ikkunasta tai ovesta veteen iskeytymisen jälkeen.

Tutkintalautakunnan raportti sulkee pois useimmat julkisuudessa esitetyt arviot onnettomuuden teknisistä syistä.

- Syy ei ollut ainakaan kopterin moottoreissa, roottoreissa eikä vaihteistossa. Myöskään huono sää, terrori tai lintuparvi eivät voi olla alkusyitä. Niin ikään metallin väsyminen on suljettu pois, sanoo Tonu Ader.

Onnettomuuden tekniset tutkimukset jatkuvat, ja muun muassa koneen ohjausjärjestelmä on edelleen tutkittavana Yhdysvalloissa. Lopullinen raportti valmistuu vuoden kuluessa.

Suomalaisomistuksessa olevan Copterlinen Sikorsky S-76C+ -tyyppinen helikopteri syöksyi mereen Tallinnan edustalla 10. elokuuta. Turmassa menehtyivät kaikki 12 matkustajaa sekä kaksi suomalaislentäjää. Matkustajista kuusi oli suomalaisia, neljä virolaisia ja kaksi amerikkalaisia.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.