Kritiikki oli liikaa – S-Ryhmä pohtii uudelleen asiakkaiden tietojen keruuta

S-Ryhmä aikoo pohtia uudelleen ilmoittamaansa asiakkaiden ostostietojen tarkkaa keräämistä. Asia otettiin uudelleen harkintaan kielteisen julkisuuden vuoksi.

SOK-yhtymän pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo, että S-Ryhmä selvittää vielä elokuun aikana, voisiko asiakas valita, millä tarkkuudella yhtiö kerää heidän ostostietojaan. S-ryhmän kilpailijalla Keskolla tämä valinnanvapaus on jo käytössä.

– On todennäköistä, että meillekin tulee vaihtoehtoja, eli onko se kauppasumma, tuoteryhmäkohtaista vai tuotekohtaista tietoa, Heikkilä sanoo Ylelle.

– Nyt käydään keskustelut tietosuojavaltuutetun ja kuluttajaviranomaisten kanssa, ja sen pohjalta linjataan miten tämä meillä tulee olemaan, Heikkilä sanoi STT:lle.

S-ryhmä kertoi aiemmin alkavansa kerätä syyskuussa tarkempaa tietoa kuluttajista yksittäisten ostojen perusteella. Vuodesta 2014 lähtien tarkkaa tuotetasoista ostotietoa on kerätty Sokos- ja Emotion-ketjujen myymälöistä sekä Sokoksen, Prisman ja Kodin Terran verkkokaupoista.

Vastaisuudessa käytäntö kuitenkin laajenee myös Prismoihin, S-marketeihin, Saleihin, Alepoihin, ABC:ihin, Kodin Terroihin, S-Rautoihin ja Marks & Spencereille.

Tiedot ostoksista saadaan, jos asiakas käyttää S-etukorttia. Järjestelmän ulkopuolella ovat vain S-ryhmän hotellit ja ravintolat.

S-Ryhmän ilmoituksesta aloittaa tarkka ostostietojen keruu S-Etukorttia käyttävistä asiakkaista aiheutti laajaa kritiikkiä heinäkuussa. Kuluttajaliitto näki ongelmaksi sen, että asiakas ei voisi kieltää tietojen keräämistä muuten kuin lopettamalla etukorttinsa käytön.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.