Kuluttaja-asiamies ja VR neuvottelevat lippu-uudistuksesta

Kuluttaja-asiamies Erik Mickwitz on aloittanut VR:n kanssa neuvottelut närää herättäneen lippu-uudistuksen epäkohdista.

Mickwitzin mukaan puutteita on ilmennyt vähintäänkin uudistuksesta tiedotettaessa.
-Ihmisille ei ole selvinnyt, että paikan saaminen edellyttää sitä, että lippu on ostettava etukäteen, Mickwitz kiteyttää.

Kuluttaja-asiamies aloitti neuvottelut saatuaan kesällä matkustajilta lippu-uudistuksesta kymmeniä valituksia lähinnä juuri istumapaikoista.

-Ihmiset ovat kokeneet maksaneensa istumapaikasta, jota he eivät sitten ole saaneet, Mickwitz kertoo. Matkustajat ovat myös kertoneet, kuinka he eivät ole voineet ostaa etukäteen lippua joiltakin asemilta, koska niissä ei ole ollut lipunmyynnissä riittävästi palvelupisteitä. Tällaisissa tapauksissa matkustajat ovat Mickwitzin mukaan joutuneet ostamaan lipun junasta, jolloin he ovat myös joutuneet maksamaan olemattomasta istumapaikasta.

Neuvotteluissa keskustellaan Mickwitzin mukaan siitä, miten tilannetta voitaisiin korjata tai parantaa.
-Me olemme kiinnittäneet huomiota epäkohtiin ja VR nyt pohtii asiaa. Me emme vielä ole saaneet heidän reaktiotaan. Nyt on sovittu vaan neuvotteluaikataulusta, Mickwitz sanoo.

VR otti kaukoliikenteessä käyttöön uudet junaliput 10. kesäkuuta, jolloin erilliset lisämaksut poistuivat. Uudistuksen myötä matka- ja paikkaliput yhdistettiin yhdeksi junalipuksi, johon sisältyy aina istumapaikka. Lisäksi lippujen hinta määräytyy uudistuksen jälkeen junatyypin ja lipunostopaikan mukaan.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.