Kuluttaja-lehti: Riidat älypuhelinten vioista lisääntymässä

Älypuhelinten rikkoutumisia koskevat riidat yritysten ja kuluttajien välillä lisääntyvät. Kuluttajariitalautakuntaan on viime vuosina tullut älypuhelimista 80–90 valitusta per vuosi, mutta tänä vuonna valitusten määrän odotetaan kasvavan.

Kuluttaja-lehden mukaan tavallinen valituksen aihe on se, ettei myyjä suostu korvaamaan puhelimen vikaa, vaikka takuu on vielä voimassa. Lautakunta päätyy tällaisissa tapauksissa vain harvoin ostajan puolelle.

Syynä myyjän hyväksi annettuihin ratkaisuihin ovat useimmiten näytön naarmut, kuoren lommot tai kosteusjäljet piirikortilla. Puhelimen vika ei välttämättä johdu niistä, mutta ne riittävät todisteeksi siitä, että laitetta on kohdeltu kaltoin. Heikko latausliitin luetaan sen sijaan usein myyjän viaksi.

Kuluttaja-lehden älypuhelintestissä parhaaksi osoittautui Samsung Galaxy S III mini. Testissä oli mukana 12 alle 400 euron puhelinta. Erot kärkimallien välillä olivat kuitenkin pieniä.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.