Asiantuntija: Kuluttajaa tuetaan tarvittaessa aina oikeudessa asti

Helsingin hovioikeus on antanut päätöksen puhelinmyyntiä koskevassa niin sanotussa tilausansa-jutussa. Tapauksessa ilmaisen tutustumislahjan lisäksi kuluttaja olikin tietämättään sitoutunut jatkotilauksiin.

Ennakkotapauksena pidettävässä asiassa oikeus katsoi, ettei kuluttaja ollut velvollinen maksamaan perintäyhtiön lähettämiä laskuja jatkotoimituksista. Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen kertoo Seitsemän uutisten haastattelussa, että päätös vaikuttaa yhtiöiden toimintaan.

– Tässä on nyt saatu näyttö siitä, kun näyttötaakka on yrityksellä, että osittain nauhoitettu keskustelu ei riitä. Eli kynnys varmasti nousee, sanoo Hentunen.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kamppailee tilausansoja vastaan tarvittaessa vaikka oikeudessa asti.

– Olemme panostaneet niin, että lähdetään yksittäistä kuluttajaa avustamaan oikeudessa. Olemme havainneet, että nämä tilausansat ja huijaukset ovat sellaisia, että suomalaisilta kotitalouksilta menee rahat väärin taskuihin erehdyttämällä. Olemme lähteneet avustamisen tielle ja ilmoittaneet, että jos teillä on ongelma, ettekä ole sitoutuneet, niin me olemme valmiita auttamaan, Hentunen kertoo.

Tulosta onkin syntynyt kuluttajaa hyödyttävällä tavalla.

– Kyllä keinot ovat tehonneet. Varsinkin nyt, kun olemme oikeudesta saaneet näitä päätöksiä. Olemme sen tehneet selväksi myös näille perintäyhtiöille, jotka näitä saatavia perivät. Uskon, että olemme saaneet viestin perille maailmallekin, sillä nämä huijausyritykset toimivat monta kertaa ulkomailta, että Suomessa ei kannata näitä keinoja käyttää.

Yksi keino ennaltaehkäistä pulaan joutumista on jättää sopimus tekemättä puhelimitse.

– Tämä on juuri se kysymys, että tällaiset huijausyritykset vievät puhelinmyynniltä markkinaa ja luottamusta. Kyllähän puhelinmyynti on aina vaikeaa ja sopimuksissa katsoisin, että en itse lähtisi puhelinmyynnin perusteella toimimaan. Mutta se on tällä hetkellä lain mukaan mahdollista.

Hentunen sanoo, että virastolle tulee valituksia myös sähkön puhelinmyynnistä.

– Sähkö myydään niin, että kuluttaja ei ole tietoinen siitä, että sähköyhtiö vaihtuu. Tai ei ole tietoinen hinnoista, joita on annettu tai että ne hinnat eivät ole pitäneet paikkaansa.

Jos kuitenkin päätyy jotain tilaamaan ja jälkikäteen tuntee tulleensa huijatuksi, kannattaa yritykselle reklamoida kirjallisesti esimerkiksi sähköpostilla.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.