Kuluttajansuoja ja tuhkapilvi - minimoi vahingot ja säilytä kuitit

Vähintään 15 000 suomalaista matkaajaa odottaa ulkomailla pääsyä takaisin Suomeen. Islannin tulivuorenpurkauksen aiheuttama lentokaaos on Kuluttajaviraston ylitarkastaja Satu Toepferin mukaan ennennäkemättömän hankala tilanne sekä laajuudeltaan että kestoltaan.

Matkan päällä odotteleville asiakkaille kuluttajasuoja ei tarjoa suurta helpotusta.

- Taloudellisista menetyksistä johtuvat korvaukset eivät tule maksettaviksi - ei vakiokorvaukset eikä vahingonkorvaukset. Tässä on kyse täysin ylivoimaisesta esteestä, Toepfer painottaa MTV3:n Huomenta Suomessa.

Reitin päällä olevalla matkustajalla on kolme vaihtoehtoa: jäädä odottamaan uudelleenreititystä, vaihtaa lennot myöhempään tai ottaa lentolipun hinta takaisin ja järjestää itse paluu.

- Uudelleenreititys on ollut poikkeuksellisen vaikeaa tässä tilanteessa, kun ei ole lentoja tai niiden lähtö on vaikeasti ennustettavissa. Jos ollaan jumissa matkan päällä, niin polttava kysymys on huolenpito ja miten se järjestetään.

Säilytä kuitit!

Muun muassa Kanarialta lentäneitä suomalaisia on kohdeltu eri tavoin riippuen siitä, ovatko he valmismatkalaisia vai pelkän lentolipun ostaneita. Finnair on maksanut majoituksen Espanjassa valmismatkalaisille, mutta ei lentolipun ostaneille, vaikka he yhtälailla odottavat pääsyä kotimaahan. Tilanne on Toepferin mukaan valtavan vaikea.

- Normaalissa tilanteessa lähdetään siitä, että lentoyhtiöllä on huolenpitovelvollisuus, kun matkustaja on juuttunut ja odottaa uudelleenreititystä. Niin sanotussa huolenpitovelvollisuudessa on tarjottava aterioita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan, ja jos on tarvetta, niin hotellimajoitus yhdeksi tai useammaksi yöksi.

- Tässä tilanteessa on hirveän vaikea sanoa kauanko lentoyhtiöiden vastuu kestää tai piikki on auki, koska tilanteen kesto on epäselvä ja se koskee monia EU-maita.

- Nämä ovat sellaisia asioita, joita joutuu tarvittaessa ratkomaan jälkikäteen. Matkustajan kannattaa pyrkiä minimoimaan vahinkonsa ja säilyttää tositteet mahdollista myöhempää reklamaatiota varten.

Katso ylitarkastaja Satu Toepferin haastattelu (Huomenta Suomi 20.4.2010)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.