Kuluttajavirasto ja liitot tarkkailevat lehtien puhelinmyyntiä

Puhelinmyyntiä varjostavat muun muassa yksittäisten puhelinmyyjien markkinointipuheiden ylilyönnit.

Lehtien puhelinmyynnin pelisääntöjä terävöitetään alan liittojen ja Kuluttajaviraston puoli vuotta kestävässä yhteistyöprojektissa. Puhelinmyyntiä ovat viime aikoina varjostaneet muun muassa yksittäisten puhelinmyyjien markkinointipuheiden ylilyönnit.

- Kuluttajavirastoon tulleiden yhteydenottojen perusteella suurin ongelma on se, että kuluttajille luvataan ilmaisia lehtiä esimerkiksi arvontavoittoina tai palkintona hyvästä asiakkuudesta tai tutkimukseen osallistumisesta, kertoo johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Vaikka lehti on "myyty" ilmaisena, kuluttaja on saattanut saada siitä laskun kotiinsa. Peltosen mukaan on myös tapauksia, joissa määräaikaistilauksen tehnyt kuluttaja saakin laskun kestotilauksesta.

Kuluttajavirasto raportoi liitoille tiiviisti yhteydenottojen perusteella ilmitulleista lehtien puhelinmarkkinoinnin epäkohdista ja ongelmayrityksistä. Liitot puolestaan tiedottavat tehostetusti jäsenyrityksilleen pelisäännöistä.

- Telemarkkinoinnin laadun kohottaminen on koko toimialan ja kaikkien osapuolten intressi, sanoo Suomen Suoramarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.