Kuluttajavirasto pidentäisi Nokian takuuaikoja

Kuluttaja-asiamies neuvottelee Nokian kanssa matkapuhelimien takuuehtojen muutoksista. Kuluttajaviraston viestintäpäällikön Marianne Sainen mukaan neuvotteluissa on käsitelty muun muassa sitä, onko matkapuhelimille annettu vuoden takuu riittävän pitkä.

-Kun kuluttajalaki muuttui vuodenvaihteessa ja tuli tämä puolen vuoden lakisääteinen takuuaika, niin katsottiin, että tämä vaikuttaa erilaisiin takuuehtoihin, muun muassa Nokian ehtoihin, Saine kertoo.

Lain muututtua kuluttaja-asiamies antoi yrityksille uudet takuuohjeet. Sen jälkeen virastossa on seurattu tiiviisti, miten lainmuutos on vaikuttanut yritysten takuuehtoihin.

-Nokian kanssa lähdettiin neuvottelemaan sen vuoksi, että meillä oli muutama valitus sisällä, jotka koskivat yhtiön takuuehtoja. Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan takuun pitää tuoda lisäetua lain antamiin kuluttajan perusoikeuksiin silloin, kun tuotteessa ilmenee jokin vika.

-Eli ei riitä se, että takuun avulla kerrotaan, että noudatamme kuluttajansuojalakia, vaan takuun sisällössä pitää olla tätä lisäetua. Toinen neuvotteluissa käsitelty asia on se, että kuluttajan perusoikeudet eivät saa takuuaikana ainakaan huonontua. Neuvottelut on Sainen mukaan käyty hyvässä hengessä ja ne on tarkoitus saattaa päätökseen kesän aikana.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.