Kuluttajavirasto varoittaa matkatoimistoja harhaanjohtajavasta markkinoinnista

Yhä useammat matkanjärjestäjät luopuvat painetuista hinnastoista ja siirtyvät dynaamiseen hinnoitteluun.

Kuluttajavirasto varoittaa matkanjärjestäjiä harhaanjohtajavasta markkinoinnista. Markkinoinnista tulee kuluttajalainsäädännön vastaista, mikäli niin sanotuilla houkutushinnoilla myytäviä matkoja ei ole tarpeeksi tarjolla tai jos niiden ostaminen matkanjärjestäjän nettisivuilta on liian hankalaa.

Vaihtuvassa eli dynaamisessa hinnoittelussa matkan hinta vaihtelee jopa tunnista toiseen, ja matkan lopullinen hinta varmistuu vasta varausmaksua maksettaessa netissä tai matkatoimistossa.

– Nykypäivänä, kun ihmiset varaavat matkat paljon aikaisemmin kuin ennen, niin on vaikea sitoutua tiettyyn hintatasoon. Matkan varrella hinnat voi nousta tai laskea, Aurinkomatkojen tuotantojohtaja Janne Ohralahti sanoo.

Houkutushintaiset matkat pitää olla helposti löydettävissä

Käytännössä dynaaminen hinnoittelu tarkoittaa myös sitä, että markkinoinnissa käytetään hyväksi houkutushintoja.

Kuluttajaviraston lakimies muistuttaa, että houkutushintaisia matkoja täytyy olla tarjolla riittävästi, ja ne pitää olla helposti löydettävissä esimerkiksi nettisivuilta. Muutoin kyseessä on harhaanjohtava markkinointi, joka on kuluttajalainsäädännön vastaista.

– Netin varausjärjestelmät pitäisi rakentaa niin, että sitä halpaa matkaa voi hakea tällä hinnalla nimenomaan. Pitäisi olla sellainen hakutoiminto, jossa halvalla hinnalla löytää ne päivät, jolloin se halpa hinta on voimassa, Kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola toteaa.

Lentoyhtiöt käyttäneet vaihtuvaa hinnoittelua vuosia

Kuluttajavirasto on käynyt lentoyhtiöiden kanssa paljon keskustelua houkutushintaisten matkojen määristä. Finnairin mukaan kuluttajaviraston käyttämä käsite kohtuullinen määrä, on epäselvä.

– Tällä hetkellä kuluttajaviranomaisen määräys ei ole ihan selkeä siitä, mikä on kohtuullinen määrä, Finnairin hinnoittelusta ja kapasiteetin hallinnasta vastaava johtaja Peter Gabrielsson sanoo.

Kuluttajavirasto on myös esittänyt lentoyhtiöille toiveen, että houkutushintaiset matkat löytyisivät nettisivuilta helpommin.

– Vielä valitettavasti tekniikka ei ole niin pitkällä, mutta siihen suuntaan pyritään viemään myös meidän palvelua.

Katso Kati Savanderin juttu (Seitsemän uutiset 19.10.2011)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.