Kulutusluottojen markkinoinnissa edelleen puutteita

Kuluttajaviraston ja lääninhallitusten kampanjan mukaan kuluttaja ei usein saa oikeaa kuvaa kustannuksista.

Kulutusluottoja markkinoidaan yhä usein puutteellisin tiedoin, jolloin kuluttaja ei saa oikeaa kuvaa luoton kustannuksista.

Kuluttajaviraston ja lääninhallitusten valvontakampanjassa huomattiin autokauppiaiden tarjoavan kulutusluottoja useimmin. 156:sta autokaupan ilmoituksesta 64:ssä oli puutteita, Etelä-Suomen lääninhallitus kertoi tänään. Myös muun muassa kodinkone- ja huonekalukaupan ilmoituksia lehdissä ja verkkosivuilla tutkittiin.

Lääninhallitus muistutti, että kuluttajasuojalain mukaan markkinoinnin yhteydessä on annettava riittävät tiedot eri rahoitusvaihtoehtojen punnitsemiseen. Esimerkiksi korkotarjouksen tai käsirahan määrän ilmoittaminen ei riitä, vaan myös kokonaishinta ja todellinen vuosikorko on kerrottava. Lisäksi kulutusluoton tarjoaminen ei saa olla pääosassa hintailmoituksessa.

(MTV3-STT)

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.