Kuorma-autoilijat huolissaan hurjasta menosta

Suomen Kuorma-autoliitto vaatii asiakkaita ja koko kuljetusketjua kantamaan vastuunsa kuljettajien työoloista ja -turvallisuudesta.

Scania

Suomen Kuorma-autoliiton mukaan toimeksiantajien ohjeet ja tehostuneet ohjausjärjestelmät ovat pakottaneet kuljettajat rikkomaan ajo- ja lepoaikasääntöjä sekä nopeus- ja ylikuormarajoituksia.

SKAL:n puheenjohtaja Seppo Makkosen mukaan "hurjaa menoa" vaativa tilanne on moraalisesti väärin, koska vastuun rikkomuksista kantaa kuljetusyritys yksin.

Tampereella tänään puhuneen Makkosen mukaan eduskunnalle asiasta tehty lakialoite ei ole ainakaan esitetyssä muodossaan toteutuskelpoinen eikä riittävä. Kuorma-autoilijat edellyttävät, että myös kuljetusketjun muilla osapuolilla olisi tietoa ja halua noudattaa säännöksiä.

SKAL:n tilaisuudessa Kalajoella puhunut eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtaja Erkki Pulliainen (vihr.) arvioi ongelmien johtuvan paljolti suurten ulkomaalaisten huolintaliikkeiden tavasta kilpailuttaa ja "vedättää" kuljetusyrittäjiä sopimusneuvotteluissa. Näin muodostuneet sopimusehdot ovat usein sellaisia, että kannattava toiminta yritystoiminta lakeja ja muita säädöksiä noudattaen käy mahdottomaksi.

-Suurtenkin firmojen etu olisi tehdä kuljetusalasta houkuttelevampi, sillä nyt ne sahaavat huikealla vauhdilla omaa oksaansa poikki. Pulliaisen mielestä Suomeen tulisi sada laki joka mahdollistaa sopimusneuvotteluihin riittävä vahvat vastapuolet ylikansallisten yhtiöiden kanssa.

SKAL aikoo vähentää sääntörikkomuksia

SKAL:n hallitus on vedonnut jäseniinsä, että he pidättäytyisivät kaikista sellaisista menettelyistä, joilla vaarannetaan liikenneturvallisuutta, rikotaan liikennesääntöjä tai muita säädöksiä tai harjoitetaan muulla tavoin epätervettä kilpailua.

Lapualla puhuneen viestintäpäällikkö Juha Norppa-Rahkolan mukaan liitto on Liikenneturvan jäsenjärjestönä myös aktiivisesti edistämässä liikenneturvallisuuskampanjoita ja -hankkeita. Tällä hetkellä raskaan liikenteen järjestöt kampanjoivat Liikenneturvan kanssa turvavyön käytön lisäämiseksi kuorma-autoliikenteessä. Vaikka kuorma-autoliikenne on Norppa-Rahkolan mukaan yhä turvallista, vakavimpia eli kuolemaan johtaneita ajoneuvo-onnettomuuksia, joissa kuorma-auto tai ajoneuvoyhdistelmä oli osallisena, sattui maassamme viime vuosikymmenellä keskimäärin 72 vuodessa.

Kuorma-auto-onnettomuuksissa menehtyi vuosittain suurin piirtein saman verran ihmisiä kuin vesiliikenneonnettomuuksissa.

-Kuitenkin vain joka viidennessä vakavassa kuorma-auto-onnettomuudessa kuorma-auto oli onnettomuuden ensisijainen aiheuttaja. Eli valtaosa vakavista onnettomuuksista oli sellaisia, johon kuorma-auto joutui jostain muusta kuin omasta syystään, Norppa-Rahkola korosti.

(STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.