"Lääkehoidon virheet raportoitava - ja otettava opiksi"

Sairaaloiden lääkehoidossa tapahtuvat virheet heikentävät potilaiden luottamusta lääkäreihin. Noin joka kymmenennen potilaan kohdalla tapahtuu jonkinlainen virhe lääkehoidossa.

- Epäilemättä virhetapaukset vievät luottamusta, mutta pitää muistaa, että pieni osa näistä virheistä on potilaille haitallisia, muistuttaa MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut Mehiläisen lääketieteellinen johtaja Jarmo Karpakka.

Karpakan mielestä terveydenhoitoalan tulisi ottaa oppia ilmailualalta: siellä virheistä raportoidaan ja otetaan opiksi.

Ei kuka, vaan miksi

Terveydenhuolto on viime aikoina alkanut kiinnittää entistä enemmän huomiota varsinkin lääkehoidon läheltä piti -tilanteiden hallintaan. Karpakka toivookin, että luottamusta ei ole vielä täysin menetetty - ja korostaa sitä, kuinka paljon työntekijät ovat alkaneet kiinnittää asiaan huomiota.

- Terveydenhuollossa on tapahtumassa kulttuurimuutos. Ennen pohdittiin aina turhan pitkään, että kuka teki virheen, eikä sitä, miksi virhe pääsi tapahtumaan, Karpakka kertoo.

Terveydenhoitoalan etujärjestö Tehyn kehittämisyksikön johtaja Tarja Honkalampi pitää kiirettä ja työpaikan rauhattomuutta suurena syynä virheisiin.

- Vaikea kuitenkin arvioida, missä tilanteissa virheitä sattuu eniten. Läheltä piti -tilanteista pitäisi jokaisen työpaikan raportoida paremmin, Honkalampi sanoo.

Katso sairaala Mehiläisen lääketieteellisen johtajan Jarmo Karpakan haastattelu (Huomenta Suomi 20.5.2009)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.