Laihdutusbisnes kasvaa kohisten

Vuodenvaihteen jälkeen apteekin ovi käy tiiviiseen tahtiin. Myyrmäen apteekin farmaseutti Päivi Ojamo kertoo, että "laihdutus"-merkillä varustettu hylly tyhjenee tammikuussa tiuhaan tahtiin.

- Nämä ovat sellaisia tuotteita, mitä haetaan silloin kun halutaan nopeasti kilo-kaksi pois.

Pitkäjänteiseen laihduttamiseen niitä ei ole tarkoitettu kuin lääkärin valvonnan alaisena.Tyypillinen asiakasryhmä ateriakorvikkeiden kimpussa on vuodesta toiseen sama.

- Keski - ikäisiä naisia lähinnä. Joillakin on selvä ja pysyvä paino-ongelma, toisilla pienempi.

Paino-ongelmaisten auttajana jo yli 30 - vuotta vertaistukea tarjonnut Painonvartijat ovat huomanneet saman ilmiön. Jäsenmääräänsä, sen kasvua tai laskua Painonvartijat eivät paljasta, mutta paljastavat asiakaspohja on vakaa.

- Työikäisistä naisista yli puolet on ylipainoisia ja miehistä lähestulkoon 70 prosenttia niin se on aikamoinen ongelma., kertoo Painonvartiojoiden tiedottaja Päivi Helenius.

Painonvartiojien tiedot mukailevat tarkkaan Kansanterveyslaitoksen tutkimusta. Sen mukaan myös selkeästä lihavuudesta kärsii joka viides suomalainen. Ei siis ihme että painonhallintabisnes kukoistaa ikääntyvän ja ylipainoa kerryttävän kansan keskuudessa.

Vertaistukea verkosta

Mediatalot ovat ymmärtäneet painonhallintabisneksen kasvupotentiaalin. Lehtipuolella viime vuonna lanseerattu Yhteyneiden Kuvalehtien KG ei ole vielä julkaissut leviikkilukujaan, mutta asiakaspalaute on ollut toimituksen mukaan "rohkaisevaa".

Verkottuvassa mediamaailmassa painonhallintapalvelut ovat menestyneet yli odotusten. MTV Median Keventäjät - palvelu saavutti jo lanseeraamisvuonna 2006 tavoitteensa ja kasvu näyttää jatkuvan. Tällä hetkellä maksavia jäseniä on yli 60 000.

Verkkomarkkioilla samoilla apajilla Keventäjien kanssa on Sanoma Magazinesin Kiloklubi-palvelu.

- Tämä painonhallintapalvelu tulee Hyvä Terveys-lehden tilaajaetuna. Tarjoamme pitkäjänteistä painonhallintapalvelua, mitä on helppo käyttää , tuottaja Iti Verte kertoo.

Painonpudotuksesta kirjojakin kirjoittanut, kehitysjohtaja Kari Silvolan mukaan verkko on luontevin paikka hankkia nykyaikana neuovoja ja vertaistukea.

- Jos menet Painonvartijoiden jäseneksi, joudut paljastamaan nimesi ja kasvosi. Joudut astumaan ongelmasi kanssa esiin. Samat tiedot ja tuen voi nyt hankkia anonyymisti verkosta.

Markkinoinnissa ei huomauttamista

Mediatuotteiden lisäksi markkinoilla on runsaasti erilaisia painonhallintaan -ja laihdutukseen liittyviä syötäviä ja juotavia tuotteita. Kuluttajaviranomaiset kertovat että valituksia tuotteista tulee harvoin.

Viime vuoden heinäkuussa voimaan astuneen säädöken mukaan laihdustustuotteita ei enää saa markkinoida lupauksilla, joissa kerrotaan tuotteen esimerkiksi pudottavan painoa tietyn määrän tai tietyn ajan sisällä. Ohje tuntuu purreen, sillä Elintarviketurvallisuuviranomaiset ovat joutuneet puuttumaan viime vuoden aikana laihdutustuotteiden markkinointiin vain kerran.

Laihdutus- ja painonhallintatuotteiden markkinoinnista on määrä tehdä yleiseurooppalaiset säännöt vuoteen 2010 mennessä. Nämä säädökset koskevat kuitenkin vain syötäviä tai juotavia tuotteita sekä erilaisia elintarvikkeita, joissa on painonhalintaan viittaava tuotelupaus.

Maa-ja metsätalousministeriö on koonnut listaa tuotteista jo usean vuoden ajan. Se toimittetaan komissiolle alkuvuoden aikana.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.