Lakon takia maihin jäänyt saisi rahansa takaisin – pahasta mielestä korvausta ei heru

Kuluttajalla on oikeus uuteen matkaan tai rahojen palautukseen, jos laivamatka peruuntuu mahdollisen lakon takia.

Päiväristeilymatkustaja voi vaatia uutta matkareittiä lopulliseen määränpäähän, ja sen on järjestyttävä mahdollisimman pian. Toinen vaihtoehto on perua matka ja saada hinta takaisin kokonaisuudessaan.  

Jos matkan peruuntuminen selviää vasta satamassa tai matkaaja jää jumiin vieraaseen kaupunkiin, täytyy laivayhtiön taata hänelle kohtuullista huolenpitoa. Käytännössä tämä tarkoittaa jotain suuhunpantavaa ja välttämättömissä tilanteissa majoitusta korkeintaan kolmeksi yöksi.   

Useimpia yli 24 tuntia kestäviä laivamatkoja koskee valmismatkalaki. Se takaa kuluttajalle mahdollisuuden vaatia uusi vastaava matka alkuperäisen hinnalla. Jos uuden matkan hinta on alkuperäistä alempi tai palvelu muuten poikkeaa alun perin luvatusta, matkustajalle on maksettava hintojen ero tai korvaus puuttuvista palveluista.   

Pääsiäisloman tai muunkaan erikoistilanteen pilalle menoa ei korvata tavallista kummemmin.   

– Valitettavasti erityistä korvausta pahasta mielestä ei ole, ylitarkastaja Satu Toepfer Kilpailu- ja kuluttajavirastosta toteaa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.