Länsimetrofarssi jatkuu: Yhtiö tarvitsee 104 miljoonaa Espoolta ja Helsingiltä lainatakaukseen

Länsimetron kustannusarvio on ylittynyt reippaasti. Yhtiö kertoo, että metron kokonaiskustannusarvio nousee 1 186 miljoonaan euroon. Yhtiö tarvitsee 104 miljoonan korotuksen lainatakaukseen Espoolta ja Helsingiltä.

Edellisen arvion mukaan rakennuskustannukset olisivat olleet 1 088 miljoonaa euroa.

Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo kertoo, että kustannusylityksen kokoluokka on yllättävä. Hänen mukaansa yhtiö on nyt koettanut arvioida kustannukset sitä taustaa vasten, ettei summaa tarvitse enää lähteä arvailemaan väärin.

Hän kertoo, että yhtiö on informoinut tänään Espoon ja Helsingin kaupunkeja kustannuksista, joita metrohankkeen saattaminen loppuun vaatii.

– Vasta tänään tämä valmistui. Aikaisemmin ei juuri pystytty informoimaan, Isotalo kertoi STT:lle.

Samassa yhteydessä Länsimetro erotti toimitusjohtaja Matti Kokkisen. Uusi toimitusjohtaja on rakennusinsinööri Ville Saksi.

Isotalo kertoo, että yhtiön hallitus on arvioinut toimitusjohtajan asemaa koko ajan. 

– Kokonaisarvion perusteella päätettiin, että näin nyt toimitaan, hän sanoo.

Myöhästymiseen monia syitä

Yhtiön mukaan kustannusennustetta on nostanut muun muassa ennakoitua vaikeammat louhintaurakat, rakennusmääräysten vaatimusten muutokset ja tilantarpeiden kasvu, mukaan lukien tekniset tilat, savunpoisto ja esteettömyyden toteuttaminen asemien molemmilla sisäänkäynneillä.

Helsingin Sanomat kertoi lokakuun lopulla, että Länsimetron myöhästymisen taustalla on enemmän ongelmia, kuin mitä on aikaisemmin luultu. Lehti kertoi, että savunpoistoluukkujen lisäksi myöhästymistä ovat aiheuttaneet väärin asennettu virtakisko sekä tunneliin jäänyt kivipöly, joka tukkii junien tunnistimet ja pahimmillaan rikkoo junat. 

Länsimetron oli alun perin tarkoitus aloittaa elokuussa, mutta hanke on pahasti viivästynyt. Länsimetro ei ole kertonut uutta arviota aloittamisajasta.

Myös Helsingin kaupunki selvittää

Alkusyksyllä Helsingin kaupunki tilasi selvityksen Länsimetron viivästyksen syistä BDO:lta. BDO kuitenkin luopui selvitystoimeksiannosta eturistiriidan takia. Selvitystoimeksianto siirtyi Deloittelle, ja selvityksen oli määrä valmistua lokakuun loppuun mennessä.

Marraskuun alussa Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri esitti selvitystyön lykkäämistä siihen asti, kunnes Länsimetron oma selvitys valmistuu vuoden loppuun mennessä. Silloin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki (kok.) kertoi, että konsultointiyritys Deloitten selvitys vaikuttaa olevan suppeampi kuin mitä kaupunginhallitus toimeksiannossaan toivoi.

Länsimetron viivästymistä on seurattu tiiviisti tänä syksynä. Katso uutisvideot:



Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.