Lapin hätäkeskus selvittää lautailijan 112-puhelua

Lapin hätäkeskukselle on jätetty selvityspyyntö maaliskuussa Ruotsin puolelta tulleesta hätäpuhelusta. Lehtitiedon mukaan soittajan avunpyyntöä ei olisi välitetty Ruotsiin, vaan soittajaa olisi pyydetty ottamaan yhteyttä Ruotsin hätäkeskukseen.

Lapin hätäkeskus tekee selvityksen Ruotsin puolelta tulleen hätäpuhelun vaiheista. Hätäkeskukseen tuli 20. maaliskuuta Ruotsin Pullingista läheltä Suomen rajaa soitto, jossa kerrottiin lumilautailijan loukkaantuneen. Hätänumero on molemmissa maissa sama 112, ja puhelun yhdistyminen riippuu siitä, kumman maan televerkossa matkapuhelin on.

Sanomalehti Lapin Kansan mukaan soittajan avunpyyntöä ei olisi välitetty Ruotsiin, vaan soittajaa olisi pyydetty ottamaan yhteyttä Ruotsin hätäkeskukseen. Lisäksi hätäkeskuspäivystäjä ei lehden haastatteleman loukkaantuneen pojan äidin mukaan olisi tehnyt lainkaan arviota tilanteen vakavuudesta. Lehden mukaan pellolaiset lautailijanuorukaiset olivat lopulta onnistuneet soittamaan Ruotsin SOS-keskukseen, mutta avun saanti paikalle vei liki kolme tuntia.

Loukkaantuneen vanhemmat ovat tehneet asiasta Lapin hätäkeskukselle selvityspyynnön. Hätäkeskuksen johtaja Olavi Lampinen sanoo, että puhelun vaiheet selvitetään taltioinneista. Yksi selvitettävistä asioista on, tekikö päivystäjä puhelun aikana riskiarvioinnin.

Lampinen ei ole vielä kuullut hätäpuheluun vastannutta päivystäjää. Hän kertoo, että puhelun lokitiedoissa näkyy kuitenkin, että puhelu olisi käännetty Ruotsiin. Avun saannin nopeuteen Lampinen ei ota kantaa, sillä se on hänen mukaansa asianosaisen viranomaisen tehtävä. Hätäkeskusten tehtävänä on aina ohjata puhelu sille hätäkeskusalueelle, jossa avun tarve on, Lampinen sanoo.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.