Lasten tieliikenneonnettomuudet vähentyneet

Puolet lasten loukkaantumisista tapahtuu jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksissa.

Liikenneturvan tilastokatsauksen ennakkotietojen mukaan viime vuonna tieliikenteessä loukkaantui 683 alle 15-vuotiasta lasta, mikä on viidenneksen vähemmän kuin vuonna 1999. Tuolloin tieliikenteessä loukkaantui yli 840 lasta.

Sen sijaan tieliikenteessä kuolleiden lasten määrä on pysynyt lähes ennallaan. Heitä on vuosittain noin 20.

Puolet lasten loukkaantumisista tapahtui jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksissa. Jalankulkijoina ja pyöräilijöinä lasten loukkaantumisriski onkin kaksinkertainen verrattuna koko väestöön.

-Taajamissa kevyen liikenteen turvallisuus on mennyt positiiviseen suuntaan 90-luvun loppuvuosien aikana. Tähän vaikuttaa varmasti se, että kunnat ovat nykyvuosien aikana suhtautuneet myönteisesti liikenneturvallisuussuunnitteluun, jossa ympäristöön liittyvät ongelmat on kartoitettu eikä lasten kouluturvallisuutta ole unohdettu, sanoo koulutusohjaaja Eero Kalmakoski Liikenneturvan Oulun aluetoimistosta.

Lasten liikenneturvallisuus on jälleen ensi viikolla suurennuslasin alla, kun lähes 600 000 koululaista aloittaa koulutyönsä. Liikenteessä on myös reilut 60 000 uutta ekaluokkalaista, joille koulumatka on uusi asia.

Teiden ylitykset vaarallisia

Liikenteessä vaarallisinta lapsille on tien ylitys. Kolme neljästä lasten jalankulkuonnettomuudesta sattuu juuri tienylitystilanteessa. Jalankulkijoina lapsille sattuu useammin henkilövahinkoja suojateiden ulkopuolella kuin suojateillä.

-Aikuisilla ja autoilijoilla on päävastuu lasten koulutien turvallisuudesta. Varsinkin pienimmillä koululaisilla valmiudet turvalliseen kulkemiseen ovat vasta kehittymässä eikä liikenteen vaaroista ole vielä selkeää käsitystä. Lapset luottavat siihen, että vihreällä valolla voi suojatien ylittää turvallisesti, muistuttaa suunnittelija Milla Vähäkainu Liikenneturvasta.

-Kunnissa voidaan pienilläkin toimenpiteillä saada reilusti parannusta taajamaverkostoon, esimerkiksi tarkastamalla taajamanopeuksia tai korottamalla suojateitä tienylityskohdissa. Nämä ovat huomattavasti halvempia toteuttaa kuin rakentaa pitkiä kevyen liikenteen väyliä, sanoo Kalmakoski.

Taajamien nopeusrajoituksia onkin syytä noudattaa, sillä viidenkymmenen kilometrin tai sen alle olevilla nopeusrajoitusalueilla loukkaantuu yli 60 prosenttia lapsista. Törmäysnopeus ratkaisee, millaiset mahdollisuudet jalankulkijalla on selviytyä hengissä. Todennäköisyys, että jalankulkija kuolee, kasvaa jyrkästi, kun auton nopeus on yli 40 kilometriä tunnissa.

Liikennekasvatus vaihtelevaa

Lapset saavat liikennekasvatusta opetussuunnitelman mukaisesti kouluissa.

-Liikennekasvatuksen määrä kouluissa kuitenkin vaihtelee ja on jossain määrin myös opettajan painotuksista kiinni, sanoo Vähäkainu.

-Liikennekasvatuksella oli aiemmin suurempi sija kouluissa, kun se kuului kansalaistaito-oppiaineeseen. Nyt joissakin koulussa saatetaan havahtua liikennekasvatuksen tärkeyteen vasta jonkun vakavamman onnettomuuden jälkeen, toteaa myös Kalmakoski.

Vähäkainu ja Kalmakoski muistuttavat, että lasten liikennekasvatus on ensisijaisesti vanhempien harteilla.

-Toivottavasti monessa perheessä on koulumatkaa harjoiteltu keväästä lähtien ja nyt on menossa kertauksen paikka, sanoo Kalmakoski.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.