Lentäjä: Meitä koulutetaan työttömiksi reserviin

Suomen ilmailuopistosta valmistunut ammattilentäjä arvostelee voimakkaasti lentäjien koulutusmääriä. Lentäjän mukaan alan koulutus pitäisi keskeyttää kokonaan.

– Minä olisin tehnyt sen jo kaksi vuotta sitten. Eihän uutta henkilöstöä ole mitään järkeä kouluttaa, jos töitä ei ole, MTV3 Uutisten haastattelema lentäjä toteaa. Hän ei halua esiintyä haastattelussa omalla nimellään.

Perusongelma on syntynyt lentäjän mukaan asetelmasta, joka syntyi kun Finnairin ilmailuopisto muutettiin vuonna 2001 omistussuhteita rukkaamalla Suomen ilmailuopistoksi. Valtio ja Porin kaupunki ostivat enemmistön opistosta, mutta Finnairin omistus pysyi 49,5 prosentissa. Entisellään jatkui myös tehtävä eli Finnairin lentäjien kouluttaminen.

– Tässä on intressiristiriita. Pörssiyhtiö omistaa lähes puolet julkisesta yksiköstä, joka käytännössä rahoitetaan kuitenkin julkisesti. Eihän tällä yhtiöllä ole mitään intressiä vähentää opiston toimintaa. Jos toiminta olisi jatkunut Finnairin ilmailuopistona, luulen että viimeistään kaksi vuotta sitten oltaisiin laitettu koko toiminta jäihin, koska se olisi ollut ihan turha kuluerä, lentäjä perustelee näkemystään.

MTV3:n haastattelema ammattilentäjä on valmistunut vuonna 2011, mutta ei ole toistaiseksi tehnyt päivääkään alan työtä. Tilanne on sama ainakin 200 lentäjän kohdalla.

– Jo vuodenvaihteessa 2010-11 pelkästään Finnairille oli jonossa noin sata lentäjää, lentäjä muistelee.

Siitä tilanne on vain pahentunut.

Suomen ilmailuopisto kouluttaa tällä hetkellä 30-40 lentäjää vuodessa. Vielä vähän aikaa sitten luku oli 50 vuodessa.

Yksilön inhimillistä kärsimystä ja turhautumista on vaikea mitata, mutta jos tarkastelee tilanteen yhteiskunnallisia kustannuksia, huomaa ettei kysymys ole mistään nappikaupasta.

Ammattilentäjän kaksivuotisen koulutuksen arvo on noin 200 000 euroa. Suomen ilmailuopistossa koulutettava maksaa siitä itse 12 800 euroa ja loput jää Suomen valtiolle. Helppo laskutoimitus kertoo, että hintalappu 200 lentäjän "turhalle" kouluttamiselle on 40 miljoonaa euroa.

Jono, jota ei virallisesti ole

Kun lentäjistä ja Finnairista puhutaan, tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan sana lentäjäjono. Virallisesti Finnairin listaa tai jonoa ei ole ollut olemassa Suomen ilmailuopiston perustamisen jälkeen vuonna 2001, mutta totuus on toisenlainen, sanoo lentäjä.

– Se on ollut aina hiljaisesti hyväksytty tapa. Kurssin päättyessä on aina kerätty nimilista, josta tiedot on poimittu Finnairin järjestelmiin ja sieltä on tarvittaessa kutsuttu, MTV3 haastattelema lentäjä kertoo.

Hän arvioi, että listassa olisi noin 200 Suomen ilmailuopistosta valmistunutta.

– Tämän lisäksi on yksityiseltä puolelta valmistuneet, joita on ehkä saman verran. Luulisin, että puhutaan kaikkiaan 350-400 nollakokemuksella olevasta liikennelentäjästä.

Parin vuoden päästä lentäjien työmarkkinat ovat muuttumassa Suomessa entistä haastavammaksi, sillä Finnair on luopumassa listastaan – tai miksi sitä sitten halutaankaan sanoa.

– Keväällä 2012 saimme Finnairin edustajan toimesta lähetetyn tiedotteen, jonka mukaan nykyinen järjestelmä puretaan vuoden 2015 aikana ja sen jälkeen siirrytään täysin vapaaseen hakuun.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.