Lentojen ylibuukkaus vei Finnairin oikeuteen

Finnair ja kuluttaja-asiamies kiistelevät käräjäoikeudessa lentomatkustajan oikeudesta saada korvauksia, kun matkustaja ei mahtunutkaan varaamalleen lennolle.

Finnair tulkitsee, että lentokentän lakon takia Barcelonaan jäänyt matkustaja ei ole oikeutettu korvauksiin. Kuluttaja-asiamies hakee oikeudesta ennakkoratkaisua, koska tapaus koskee useita kymmeniä matkustajia.

Kiistan taustalla on osapuolten eriävä näkemys, miten ylivarauksia koskevaa EU:n asetusta pitää tulkita. Ylivaraus tarkoittaa, että lentoyhtiö myy koneeseen enemmän lippuja kuin koneessa on paikkoja.

- Kun kyseinen henkilö ei ole päässyt tälle lennolle, niin meidän näkemyksemme mukaan hänellä on tämän asetuksen mukaan oikeus hyvitykseen. Mielestämme tässä tilanteessa tulkinta on selvä ja tätä juttuahan on jo käsitelty kuluttajariitalautakunnassa. Kuluttajariitalautakunta on suosittanut tätä samaa hyvitystä, jota nyt sitten tässä kanteessa vaaditaan, kertoo Kuluttajaviraston lakimies Jari Suurla.

Finnair lennätti matkustajia Barcelonasta takaisin Suomeen niin, että kauimmin odottaneet pääsivät ensimmäisinä paluulennoille.

Matkustaja, joka ei päässyt omalle lennolleen, vei asian kuluttajariitalautakuntaan. Se suositti Finnairia maksamaan 400 euron korvaukset ylivarauksen vuoksi, mutta tähän Finnair ei suostunut.

Ylivarauksista maksettavat korvaukset vaihtelevat 250 eurosta 600 euroon riippumatta siitä, minkä hintaisen lipun matkustaja on ostanut.

Kuluttajaviraston lakimies Jari Suurla sanoo, että oikeudesta haetaan ennakkoratkaisua vastaavan tyyppisiin tapauksiin. Vaikka nyt oikeuteen on menossa vain yksi tapaus, samassa tilanteessa oli kymmeniä matkustajia. Juttu on vireillä Helsingin käräjäoikeudessa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.