Lihaton lokakuu alkoi – vaan näkyykö se missään?

Facebookiin perustetussa "Lihaton lokakuu"-ryhmässä on kunnioitettavat 30 000 jäsentä.

Ryhmän jäsenten on määrä pidättäytyä lihansyömisestä koko lokakuun ajaksi. 30 000 ihmistä on kuitenkin liian pieni määrä hetkauttamaan kaupan lihatarjontaa suuntaan tai toiseen.

– En ole edes kuullut tuollaisesta. Tästä kampanjasta ei ole näkyvissä yhtään signaalia. Näitä teemajuttuja on niin paljon nykyään, Facebookissahan on mitä ihmeellisimpiä juttuja, K-Citymarket Kupittaan kauppias Jukka Aaltonen päivittelee.

Oululainen kauppias Risto Kontturi on tietoinen kampanjasta, mutta hänenkään K-Citymarket Ruskossa se ei näy.

– Nyt kun on lama, niin pikemminkin ostokäyttäytyminen on muuttunut sen takia, ja ihmiset ovat hyvin herkkiä tarjouksille, Kontturi sanoo.

– Onko se sitten liha tai kala tarjouksessa, niin sen perusteella tehdään se pääruokavalinta. Tämän lisäksi lihaa ostetaan ihan normaalisti.

Lihaton lokakuu ei ole pitänyt ihmisiä myöskään Helsingin Stockmannin lihatiskiltä, kaikkea muuta.

– Päinvastoin, nyt kun on tullut syksy, niin tuntuu, että ihmiset haluavat syödä jotain tuhdimpaa, hyvää ruokaa. Sitten syödään riistaa, lammasta, pihviä, juustoa. Syksy on haudutettujen ruokien ja tuhtien, hyvien, lämpöisten ruokien aikaa, tuoteryhmäpäällikkö Soili Saarinen Stockmannin Herkusta kertoo.

Kova kuhina oli käynnissä perjantaina myös kuopiolaisen K-Citymarket Päivärannan lihatiskillä.

– Toki ihmiset katsovat uusia suosituksia, mutta sellainen järkeistäminen on mielestäni hyvä kaikessa. Ehdottomuus tietyissä asioissa on hyvä, mutta onko se sitten loppuun asti ajateltua, että ”en syö yhtään perunaa tai leipää, tai en syö lihaa tai kalaa”. Sellainen tasapainoinen kokonaisuus on ehkä se oikea ratkaisu, kauppias Pasi Toppari puntaroi.

Yksi buumi havaittavissa

Vaikka lihaton lokakuu ei kaupoisssa juuri näykkään, ovat kaikki MTV3:n haastattelemat asiantuntijat valmiita allekirjoittamaan yhden ison muutoksen ihmisten ostokäyttäytymisessä: hedelmä- ja vihannesrintamalla on käynnissä selvä buumi.

– Myynti kasvaa koko ajan. Viimeisen puolentoista-kahden vuoden aikana ne ovat koko ajan kasvattaneet myyntiään. On hienoa, että ihmiset oppivat syömään vihanneksi ja hedelmiä, 26 vuotta kaupan töitä tehnyt Toppari sanoo.

– Hedelmäosaston myynti on kasvanut. Hinnan vaikutusta en osaa sanoa, mutta euromääräisesti myydään enemmän hedelmiä ja vihanneksia kuin viime vuonna, oululaiskauppias Kontturikin kertoo.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.