Liian suuri tilannenopeus syynä Kuopion onnettomuuteen

Eilisen Kuopiossa sattuneen ketjukolarin poliisitutkinta on käynnissä. Tähän mennessä onnettomuuden perimmäiset syyt ovat surkeissa keliolosuhteissa ja kuljettajien liian lyhyessä turvavälissä.

Tutkinnanjohtajan, rikoskomisario Heikki Mansikka-ahon mukaan tutkinnan alla on nyt se, mikä aiheutti liikennepysähtymisen ja lukuisat peräänajot.

— Kuvausmateriaalin perusteella on havaittavissa, että kuljettajilla oli liian kova tilannenopeus ja liian pieni turvaväli, Mansikka-aho sanoo.

Onnettomuusalueella on muuttuvat nopeusrajoitukset. Tapaturmahetkellä rajoituksena oli 80 kilometriä tunnissa. Mansikka-ahon mukaan turvallinen nopeus olisi ollut korkeintaan 40 kilometriä tunnissa.

— Näkyvyys oli minimaalisen pieni, Mansikka-aho toteaa.

Kevätliukkaat todella petollisia

Mansikka-aho muistuttaa, että kevään liukkaat ovat talvioloja petollisempia. Sääolosuhteet voivat muuttua puolessakin tunnissa tilanteesta toiseen. Turvaväli on pidettävä pidempänä kuin talven vakaammilla säillä.

— On noudatettava erityistä varovaisuutta. Vaikka ihmiset sen tietävätkin, se tuntuu usein unohtuvan, Mansikka-aho sanoo.

Ensio Itkonen sen joskus sanoi hyvin, kun edellä menevän auton perän kohdalla aloitat sanan TUR-VAL-LI-SUUS-VÄ-LI, saat olla sanan lopussa samassa kohdassa, Mansikka-aho muistuttaa.

Aiheesta lisää:

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.