Liikarasitus laskutelineisiin syynä Hornet-haveriin

Laskutelineisiin kohdistunut liiallinen rasitus aiheutti renkaiden auraamisen ja Hornet-hävittäjän sivuunluisun lentohaverissa viime marraskuussa Kuopion Rissalassa. Tutkijalautakunnan raportti haverista valmistui tänään.

Rasitus johtui runsaasta polttoainelastista, lievästi laskevasta ilmavirtauksesta ja loivasti nousevasta kiitotiestä. Heikossa valaistuksessa laskusta tuli normaalia kovempi, mikä aiheutti molempiin laskutelineisiin ns. planing link -vian.

Normaalioloissa yhden telineen vaurioituessa kone voidaan pitää kiitotiellä. Nyt ulosajossa vaurioituvat molemmat telineet, moottorit ja siivenkärki.

Lentäjä selviytyi tilanteesta vammoitta.

Vikoja aiemminkin

Ilmavoimilla on Hornetin käyttöhistorian aikana ollut kaikkiaan 13 vastaavaa planing link -vikaa, mutta ne eivät ole aiheuttaneet aiemmin suistumisia kiitotieltä. Rissalan haveri eroaa muista tapauksista siinä, että molempien pyörien akselin lukitus aukesi.

Hornet osallistui Karjalan lennoston yölentoharjoituksiin viime marraskuun 13. päivänä.

Ilmavoimien komentajalle luovutetussa tutkimusraportissa esitetään, että jatkossa planing link -vaurioiden ennaltaehkäisemiseksi pitäisi muuttaa laskeutumisen ohjeistusta ja koulutusta erityisesti yöolosuhteissa. Myös telineisiin laskussa kohdistuva kuormitus tulisi huomioida nykyistä paremmin.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.