Liikennerikkomusten virhepisteytyksestä selvitys

Uudessa virhepistejärjestelmässä liikennerikkomukset pisteytettäisiin niiden vakavuuden mukaan. Järjestelmä on käytössä jo useissa Euroopan maissa. Suomen nykyinen järjestelmä perustuu liikennerikkomusten määrään.

Toistuvien liikennerikkomusten ehkäisemiseksi kaavailtu virhepistejärjestelmä on Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen alla. Virhepistejärjestelmässä rikkomukset pisteytettäisiin niiden vakavuuden mukaan, jolloin liikenneturvallisuutta vakavasti heikentävät teot johtaisivat toistuessaan ajokieltoon nykyistä nopeammin.

Virhepistejärjestelmä koskisi rikkomuksia, jotka eivät yksinään johda ajokieltoon. Vakavimmat rikokset kuten rattijuopumus, törkeä rattijuopumus ja törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen eivät olisi mukana järjestelmässä.

Suomen nykyinen toistuvien liikennerikkomusten ajokieltojärjestelmä perustuu rikkomusten määrään. Ajokielto määrätään, jos kuljettajalle on kertynyt kolme rikkomusta vuoden aikana tai neljä kahden vuoden aikana. Uusien kuljettajien rikkomuksiin puututaan yhtä rikkomusta aiemmin.

Virhepistejärjestelmät ovat käytössä useissa Euroopan maissa. Jos Suomessa siirrytään samaan järjestelmään, se tulisi käyttöön aikaisintaan ensi vuosikymmenen alkupuolella.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.