Likaista vaalipeliä Facebookissa?

Kansanedustajaehdokkaat kampanjoivat tänä keväänä entistä ahkerammin sosiaalisessa mediassa. Tutkijan mukaan tämä tekee kampanjoinnista entistä amatöörimäisempää. Se lisää todennäköisesti myös likaista peliä.

Tampereen yliopiston tutkija Jarmo Rinteen mukaan sosiaalisen median, kuten Facebookin, merkitystä kampanjoinnissa nostaa erityisesti uusi vaalirahalaki, joka leikkaa vaalibudjetteja.

Nettiin meneminen ei kuitenkaan hyödytä, jos liikkeellä ei ole jo hyvissä ajoin.

– Ei ole kovin uskottavaa, jos aktivoituu Facebookissa, tai Twitterissä vasta juuri ennen vaaleja ja rakentaa kiireellä kasaan tällaisen verkkoidentiteetin tai kampanjan, Rinne arvioi.

Amatöörimäisyys korostuu

Puolueissa on viime vuoden puolella ryhdytty treenaamaan ehdokkaita sosiaalisen median tehokkaassa käyttämisessä.

Oppi näyttää menneen hyvin perille, koska jokaisella ehdokkaalla on kotisivu ja Facebook-ryhmäkin löytyy lähes kaikilta. Myös blogien ja Twitterin käyttö on yleistynyt vauhdilla.

Siinä missä aiemmin vaalimainosten tekstejä ja iskulauseita hierottiin puolueväen ja tukiryhmän kanssa perusteellisesti, nyt sosiaalista mediaa joudutaan usein hoitamaan lyhyellä aikataululla ja illan viimeisinä hetkinä.

– Omatoimisuus ja amatöörimäisyys korostuvat, koska ehdokkaat itse päivittävät näitä statuksiaan ja kirjoittelevat blogejaan.

Rinteen mukaan tämä voi johtaa myös aiempaa raaempaan kampanjointiin, jossa ehdokkaat saattavat kommentoida toisiaan entistä railakkaammin.

– Siinä voi tulla jonkinlaisia tulehtuneita tilanteita sitten ehdokkaiden välillä, kun he alkavat nokittelemaan toisiaan.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.