LM: Suomalainen laitteisto pelasti rikkipäästövalvonnan merellä – rikkomuksia lähes päivittäin

Laivat näyttävät rikkovan tiukkoja rikkipäästörajoja lähes päivittäin, mutta yksikään varustamo ei ole vielä joutunut Suomessa asiasta käräjille, kertoo Lännen Media. Suomessa kehitetty laitteisto on tehostanut valvontaa merkittävästi.

EU:n asettamia rikkirajoja on valvottu kohta parin vuoden ajan. Kesällä aloitettiin päästöjen etämittaus, jossa Lännen Median mukaan liiallisiin pitoisuuksiin viittaavia tuloksia on tullut vastaan lähes päivittäin.

Valvonnasta vastaa Trafi, joka on toimittanut Lännen Median mukaan useita tapauksia syyteharkintaan.

Osastopäällikkö Juha Korsi Trafista sanoo Lännen Medialle, että valvonta otti kesällä merkittävän harppauksen, mutta tarkastustoiminnassa riittää vielä harjoiteltavaa. Harppauksen taustalla on Suomessa kehitetty laitteisto, jonka avulla laivojen päästöjä voidaan seurata jo merellä. Aiemmin valvonta perustui satamissa tehtäviin pistokokeisiin.

Näin valvonnan kattavuus parani sadoista mittauksista tuhansiin mittauksiin vuodessa, Lännen Media kertoo.

Etämittaustulos ei sellaisenaan kuitenkaan riitä syytteiden nostamiseen, vaan polttoaineesta on otettava laboratorionäyte.

Pika-analyysilaitteita Trafin tarkastajien käyttöön onkin Lännen Median mukaan jo tulossa. Niillä alustava tulos polttoaineen rikkipitoisuudesta saataisiin heti ja laivan lähtö satamasta voitaisiin tarvittaessa kieltää.



Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.