Lomaosakejätti aikoo muuttaa tapojaan

Lomaosakkeita kauppaava Holiday Club aikoo tarkentaa myyjille annettuja ohjeita siitä, mitä myyntitilaisuudessa kerrotaan osakkeiden jälleenmyynnistä.

Toimitusjohtaja Vesa Tengman ilmoitti 45 minuuttia -ohjelman jutunteon jälkeen, että ohjeita täsmennetään.

45 minuuttia keskusteli lukuisten lomaosakkeensa myyntiä harkitsevien, myyvien ja jo myyneiden asiakkaiden kanssa.

Kaikki olivat olleet pettyneitä kuultuaan, mitä omasta lomaosakkeesta voi saada jälleenmyynnissä. Heidän mukaansa myyjien asiasta antama tieto aikanaan ostotilanteessa oli harhaanjohtavaa.

"Emme olisi ostaneet, jos olisimme tienneet "

Pirkanmaalainen perhe haluaisi eroon Katinkullassa sijaitsevasta osakkeestaan. He hankkivat lomaviikkonsa 13 000 eurolla vuonna 2007. Nyt heille on kerrottu, että Holiday Clubin jälleenmyynnin kautta he voisivat saada osakkeesta 6000 euroa.

- Myyntitilaisuudessa lomaosaketta verrattiin mihin hyvänsä osakkeeseen Meille erikseen painotettiin, että ei se arvo ainakaan laske sen enempää kuin muidenkaan vastaavien. Emme olisi kyllä ostaneet lomaosaketta, jos olisimme tienneet tämän.

Yllätyksenä monille on tullut muun muassa se, että jos osakkeen antaa Holiday Clubille jälleenmyyntiin, yritys veloittaa määrittelemästään listahinnasta peräti 40 prosentin välityspalkkion.

Jos osakkeen haluaisi myydä itsenäisesti ilman Holiday Clubia, lomakohteiden vaihtoihin oikeuttava tärkeä pistejärjestelmä ei siirry mukana.

Yritys vetosi kauppaehtoihin

Kun 45 minuuttia kysyi Tengmanilta haastattelussa, kerrotaanko asiakkaille myyntitilanteessa jälleenmyynnin välityspalkkiosta, hän vetosi kauppaehtoihin.

Niissä palkkiota ei mainita, mutta todetaan, että jälleenmyynnistä ei anneta takeita. Lisäksi todetaan, että kaikki myyjän kanssa suullisesti sovitut lisäehdot ovat pätemättömiä.

- Uskoisin kyllä, että jos asiakas lukee ne saamansa materiaalit tarkasti, hänelle käy selväksi, että mitään takuuta jälleenmyynnistä emme anna.

Monelle tulee yllätyksenä sekin, että lomaosakkeiden kauppa käy varsin nihkeästi jälkimarkkinoilla. Holiday Club kertoi ohjelmalle saaneensa asiakkaiden jälleenmyyntikohteista kaupaksi viime vuonna vain 40 prosenttia.

Toimitusjohtajan mukaan jälleenmyyntiä koskeva kritiikki on yritykselle tuttua. Hän kuitenkin vakuutti, että myydyksi saatujen kohteiden määrä on noussut selvästi menneistä vuosista

- Me aiomme kehittää tätä jälleenmyyntipuolta entisestään.

Välityspalkkion kokoa yritys perustelee sillä, että kulut ovat suuret. Lisäksi Tengman huomauttaa yrityksen tarjoavan jo suosituimmille eli ns. premium-viikoille edullisemman välityspalkkion, joka on vain 20 prosenttia. Nämä kohteet - toisin kuin muut jälleenmyyntikohteet - ovat nähtävillä nettisivuilla.

Holiday Club myös toteaa, että kuluttajavirastossa ei ole heidän tietojensa mukaan yhtään avointa valitusta yrityksestä. Yrityksen mukaan riidat koskettavat vain äärimmäisen pientä osaa asiakkaista ja ne on sovittu asiakkaiden kanssa oma-aloitteisesti.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.