Mainos

Lukijat pyörien nopeusrajoituksesta: "Seuraavaksi turvavyö jalankulkijalle?"

MTV Uutisten lukijat ovat ottaneet huvittuneina vastaan ajatuksen nopeusrajoitusten lätkäisemisestä myös pyöräilijöille.

Helsingin poliisin liikenneturvallisuusyksikön johtaja Dennis Pasterstein kertoi Helsingin Sanomille, että tieliikennelain uudistustyöryhmässä on puhuttu nopeusrajoituksista.

Sopiva nopeus voisi hänen mukaansa olla 25 kilometriä tunnissa. 

MTV Uutisten lukijoiden keskuudessa ehdotus ei saa suurta kannatusta.

– Eiköhän kielletä pyöräily kokonaan! Ja sitten seuraavaksi kävely!!!! Kyllä tämä on hullujen lakien ja määräysten maa, kommentoi Eija Kaisa MTV Uutisten Facebook-ryhmässä.

– Kyl taas niin turhii juttui et pois alta. Eikö mitään järkevää vois keksiä. Onko nii herroil tekemisen puutetta, ihmettelee Harri.

– Koska ne keksii että pitää käydä pyöräkoulu? Kaikille 30h ajotunteja ja teoriat päälle ja lopuksi inssi. Ja lätkästään hinnaksi pyöreä tonni, virnuilee Jerko.

– Hölmö idea. Kuka tavallinen "sunnuntaipyöräilijä" ajaa yli 25 km/h? Lisäksi jokaisen pitäisi hankkia nopeusmittari, jotta pystyisi kontrolloimaan ajonopeuttaan, huomauttaa Veli-Pekka.

– Kyllä se nopeusmittari täytyy nyt jokaisen ostaa varmaan pian keksivät että täytyy maksaa pyörästäkin veroa. HUPS taisivat saada jo vinkin! Pyörällä jos ajetaan autoa kovemmin niin silloin tottakai täytyy hieman hillitä vauhtia, sanoo Marissa.

– Juu, tasa-arvon vuoksi pyöräillä ei saisi ajaa autoa kovempaa! Aivan naurettava ajatus jo valvonnankin kannalta, sanoo Jorma.

– Naurettavaa - seuraavaksi turvavyöt jalankulkijoille??? kommentoi Risto.

"Vaarallista liikkua seassa lasten kanssa"

On kuitenkin myös heitä, jotka lämpenevät ajatukselle pyöräilijöiden vauhdin rajoittamisesta.

– Oikein hyvä ehdotus, tavalliset pyöräilijät jää alle, sanoo Anna-Liisa.

– Kannatan ainaki alueilla missä muutenki on liikennettä paljon, Joni sanoo.

– Ihan hyvä. Pyöräilijät ajavat joskus vaarallisen lujaa. Monesti on pyöräilijä ollut ajaa päälle, kun ei suuren nopeuden takia hallitse pyöräänsä, kertoo Mika.

– Monessakin kaupungissa taitaa olla keskustoissa yleinen rajoitus 30 tai 40 ni kait se pyöräilijän pitäisi näitä noudattaa mutta monesti se ei näin ole..se vaan on aika vaarallista liikkua lasten kans jalansiellä seassa kun pyörä tulee kuitenkin aika ääntä päästämättä takaa ohi, että sielläkin pyörän sarvissa ku oisi järjen kans räroimittu niin tuskin miettisivät kyseistä asiaa..en yleistä tätä kaikkiin pyöräilijöihin mutta se vaan on näin vähän joka paikassa, kertoo Seppo.

– Pyörien tehokkuus on lisääntynyt. Ehdottomasti valvontaa ja valistusta on lisättävä. Nämä kuuluisi koulupoliisin tehtäviin, sanoo Anneli.

Jutussa käytetyt kommentit on poimittu MTV Uutisten Facebook-ryhmästä.



Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.