Madonna jäi vain kaukaiseksi hahmoksi - asiakas oikeutettu hyvitykseen

Kuluttajariitalautakunta on ratkaissut valituksen, jonka se sai viime elokuussa järjestetyn Madonna-konsertin takia.

Asiakas vaati korvauksia konserttilipuistaan vedoten siihen, että hän ei ole saanut neljälle lipulleen riittävästi vastinetta. Lautakunnan ratkaisu oli, että kuluttajan aikaisemmin saama 108 euron hyvitys lippua kohden oli tässä tapauksessa riittävä.

Kuluttajariitalautakunta muistuttaa kuitenkin, että konsertti- ja ajanvietepalvelut ovat kulutushyödykkeitä, joita koskevat samat kuluttajansuojasäännöt kuin palveluja yleensäkin. Jos kuluttajalta jää saamatta jokin osa luvatusta, hänellä on oikeus hyvitykseen.

- Jos konsertissa on jotain osapuutteita, kuluttajalla on oikeus hinnanalennukseen ja jos konsertti peruuntuu kokonaan, kuluttajan on saatava rahat takaisin. Tuotteessa on virhe, jos konserttikävijä ei näe tai kuule esiintyjää, täsmentää Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Ståhlbergin mukaan kuluttajat vaativat hyvityksiä konserteista yllättävän huonosti.

- Konserttia on pitkään pidetty hyödykkeenä, johon liittyy sellaisia tekijöitä, että siinä ei olisi oikeutta hyvitykseen. Kyllä se on palvelu siinä missä muutkin, Ståhlberg opastaa.

Pääsy oikeaan katsomoon estettiin

Lippuriita koskee tapausta, jossa kuluttaja oli ostanut neljä 384 euroa kappaleelta maksavaa vip-lippua Madonnan konserttiin. Ne oikeuttivat pääsyyn erilliselle VIP-alueelle ja B-katsomoon sekä vapaaseen kulkuun näiden kahden alueen välillä konsertin ajan. Konsertin alettua kuluttaja ei ollutkaan päässyt enää VIP-alueelta B-katsomoon vaan ainoastaan C-katsomoon ja hän ei kertomansa mukaan nähnyt esiintyjää lainkaan.

Tapahtuman järjestäjä oli jo hyvittänyt asiakkaalle osan lipun hinnasta, yhteensä 108 euroa per lippu. Asiakas vaati kuluttajariitalautakunnan kautta järjestäjältä kuitenkin 300:n euron hyvitystä kutakin lippua kohden. Vaatimus hylättiin lautakunnassa.

Lautakunta totesi, että oli erittäin vaikea arvioida, miten konsertin näkyvyys ja kuuluvuus olivat eronneet B- ja C-katsomoiden välillä. B-sektorin katsomot olivat lähempänä kuin C-sektorin katsomot, mutta lippujen hinnan ero oli vain 10 euroa, mikä viittasi siihen, ettei ero ollut suuri. Koska kuluttaja oli saanut suurimman osan suorituksesta, lautakunta piti jo tarjottua hyvitystä tarpeeksi suurena.

Konsertit muutosherkkä kulutustuote

Konsertit ovat tyypillisesti palveluja, jotka ovat herkkiä peruutuksille ja muutoksille. Pelkästään se, että järjestäjä varaa oikeuden muutoksiin, ei vapauta häntä vastuusta.

- Mitä tarkemmin järjestäjä selittää olosuhteet, sen parempi. Jos jonkin paikan näkyvyys on huono, se pitää kertoa, Ståhlberg sanoo.

Ståhlbergin mukaan pienet tekniset häiriöt konsertissa eivät silti vielä ylitä korvauskynnystä.

- Pieni toleranssi täytyy kuluttajallakin olla. Pelkkä lyhyt katkos äänessä voi olla konserteissa tyypillistä, Ståhlberg toppuuttelee.

Konserttilippujen ostaminen luottokortilla tuo kuluttajalle lisäturvaa. Luottokortilla ostettaessa myös luottoyhtiö on korvausvastuussa virheestä kuluttajalle. Sen sijaan liput välittävä yritys ei vastaa konsertista, esimerkiksi sen peruuttamisesta aiheutuneista menetyksistä, ellei sen omassa välityssuorituksessa ole huolimattomuutta.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.