Marjayrityksille kehitteillä oma satoennuste

Metsäntutkimuslaitos lupaa suomalaisille entistä tarkempia marjasatoennusteita. Metla on valmis myymään marjayrityksille nykyistä selvästi yksityiskohtaisempaa reaaliaikaista tietoa marjasadon kehittymisestä.

Tavallisille marjastajille tarjolla olisi nykyisenkaltainen yleismalkaisempi ilmainen palvelu.

Marjayritykset vaativat nykyistä tarkempia satoennusteita. Niiden pohjalta olisi helpompi arvioida paljonko esimerkiksi thaimaalaisia poimijoita tarvitaan.

Yritykset mukaan rahoitukseen

Kattavasta ennusteesta ollaan valmiita myös maksamaan.

– Me ollaan valmiita osallistumaan jossain määrin kustannuksiin, mutta pallo on nyt Metlalla, kertoo suomussalmelaisen Kiantama Oy:n toimitusjohtaja Vernu Vasunta.

Marjayritykset pyrkivät Metlan puheille pitkään, mutta tapaaminen onnistui vasta kevättalvella. Neuvottelussa yrittäjät ilmaisivat halunsa olla mukana palvelussa, jos se kehittyy selvästi nykyistä hyödyllisemmäksi.

– Tutkimusruutujen määrä pitäisi moninkertaistaa nykyisestä jotta se olisi valtakunnallisesti kattava. Siinä on varmasti kysymys resursseista, koska niitä ruutuja pitäisi käydä myös laskemassa, Vasunta muistuttaa.

Metsäntutkimuslaitoksella on ollut noin 500 tutkimusruutua ympäri maata. Pääosa on ollut kuitenkin Itä-Suomessa, pohjoisimmat ruudut Utsjoella saakka. Ruuduista lasketaan kukat ja raakileet. Sen pohjalta syntyy satoennuste eri marjoille.

Vireillä julkinen ja kaupallinen versio

Metlassa ennusteen tulevaisuus on kuitenkin auki. Runsaan vuoden kuluttua 2015 alussa Metla, MTT ja RKTL yhdistyvät uudeksi Luonnonvarakeskukseksi. Tutkimusresurssien on arvioitu kaventuvan jopa merkittävästi tulevina vuosina ja samalla on kuiskittu, että marjaennusteet eivät olisi uuden tutkimuskeskittymän tärkeintä osaamista.

Metlan tutkimusjohtaja Taneli Kolström on eri mieltä.

– Marjat ovat yksi luonnonvara ja ennusteita jatketaan. Kehitämme sieni- ja marjaennustetta karttapohjaisena sovelluksena, Kolström arvioi.

Päätöksiä asiasta ei ole, eikä varsinkaan siitä kuinka pitkälle tuotetta kehitetään.

– Mietimme parhaillaan miten voisimme marjayrityksiä jatkossa palvella, Kolström sanoo.

Metla on valmis kehittämään marjayrityksille oman yksityiskohtaisemman ennusteen, joka olisi samalla maksullinen tuote. Kansalaisille olisi tarjolla maksuton julkinen palvelu kuten nykyisin.

– Yleinen palvelu mikä meillä varmaan tulee olemaan, niin se on kaikkien käytettävissä, ja sitten jos siitä halutaan tarkempaa tai reaaliaikaisempaa niin silloinhan se menee tämmöiseksi ostetuksi tai meidän kannalta myytäväksi palveluksi, Kolström muotoilee.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.