Matkatoimistot pyrkivät omatoimimarkkinoille

Matkatoimistot yrittävät kilpailla omatoimimatkailijoiden rahoista tarjoamalla välimuotoa järjestetyn valmismatkan ja irrallisten lentolippujen ja hotellivarausten välillä.

– Matkanjärjestäjän tehtävä on tehdä matkailusta asiakkaalle mahdollisimman helppoa, sanoo Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Tuomo Meretniemi.

– 50 vuotta sitten se tarkoitti toki eri asioita kuin nyt. Enää ei tarvita ruokalistojen kääntöapua eikä tulkkausta, vaan palvelu keskittyy enemmänkin tiedonjalostukseen eri kanaviin. Pidämme tärkeässä arvossa henkilökohtaista palvelua, mutta erilaiset digitaaliset kanavat kuten verkkosivustot ja mobiiliapplikaatiot ovat tärkeä osa matkanjärjestäjän palvelua nyt ja ennen kaikkea tulevaisuudessa.

– Myös me tarjoamme asiakkaillemme perinteisten valmismatkojen lisäksi hyvät työvälineet verkkokaupassamme, joilla asiakas voi itse "räätälöidä" itselleen sopivan omatoimimatkan lähes rajattomasta lento+hotelli valikoimasta, kertoo juuri 50 vuotta täyttävän Aurinkomatkat Oy:n Meretniemi.

Palvelusta halutaan maksaa

Osa matkailijoista on kyllästynyt etsimään itse parhaita matkustuspalveluja. Surffailussa kuluu helposti monta tuntia eikä lopulta ole varma, voiko ostokseensa luottaa.

Luksusmatkojen myynti kasvaa koska kiireiset, hyvätuloiset matkailijat eivät halua nähdä lomallaan vaivaa tai tehdä vahinkoja matkansa järjestelyissä. Tarkkaan valituista ja ennakkoon testatuista, suomalaista vaatimustasoa vastaavista palveluista ollaan valmiita maksamaan.

– Näillä laatumatkoilla myös oppaan tietotaidolla on suuri merkitys, kertoo Meretniemi, joka itse aloitti uransa oppaana.

Puolet työpaikoista katosi

Matkailuala on ollut kovassa turbulenssissa. 90-luvun laman aikana valmismatkojen myynti putosi puoleen. 2000-luvulla kannattavuus on heikentynyt kun matkailijat ostavat lippunsa suoraan netistä.

– Meidän pitää tehdä itsemme uudelleen tarpeellisiksi, sanoo Meretniemi.

Matkatoimistovirkailijoiden työpaikoista on kadonnut kymmenessä vuodessa melkein puolet. Ala työllistää Suomessa nykyisin noin 2000 ihmistä, keskittyminen on ollut vahvaa.

Suurin matkanjärjestäjä on Finnairin täysin omistama Aurinkomatkat, se myy 300 000 valmismatkaa vuodessa. Yhdessä TUI-konserniin kuuluvan Finnmatkojen ja Thomas Cookin kuuluvan Tjäreborgin kanssa ne hallitsevat 80 prosenttia Suomen valmismatkoista.

Keskipalkka riittää moneen matkaan

Valmismatkan hinta on laskenut viidennekseen jos sitä vertaa suomalaisen perustyöntekijän palkkaan.

Vuonna 1963 se oli 500 markkaa ja pakettimatka Kreikkaan maksoi keskimäärin 1000 markkaa. Nykyisin keskituloisen suomalaisen palkansaaja nettopalkka on noin 2000 euroa ja Kreikan matkan keskihinta on 700 euroa.

Ehkä yllättävintä että nykyinen talouden taantuma ei ole vähentänyt matkailua, päinvastoin.

– Kasvua on ollut koko 2000-luku ja näyttää siltä että tänä vuonnakin kasvua tulee lähes 10 prosenttia, sanoo Meretniemi.

60-luvun puolivälissä suomalaiset tekivät lentäen 30 000 lomamatkaa. Nykyisin perinteisiä valmismatkoja myydään miljoona ja sen lisäksi omatoimimatkoja tehdään yli miljoona.

Aurinkomatkojen historiasta tehty dokumenttielokuva "Paikka auringossa" nähdään MTV3-kanavalla 1. huhtikuuta klo 13.25.

Katso Merja Sundströmin juttu:

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.