MTV-kysely: Mediapäättäjät panostavat someen, yleisö toivoisi vähemmän

Suomalaiset mediapäättäjät haluavat panostaa sosiaaliseen mediaan. Yleisö toivoisi medialta lisäpanostuksia uutisiin ja tutkivaan journalismiin. 

MTV Uutisten teettämän kyselyn mukaan 55 prosenttia mediapäättäjistä haluaa lisätä panostuksia sosiaaliseen mediaan tulevan viiden vuoden aikana.  

Some on mediapäättäjien selkeä ykkönen, kun heiltä kysyttiin: ”Mihin seuraavista aiotte tulevan viiden vuoden aikana panostaa joko lisäämällä henkilökunnan tai käyttämänne rahan määrää – valitkaa enintään kolme vaihtoehtoa”.  

Sosiaalisen median jälkeen päättäjien kärkivalintoja olivat uutiset (41 prosenttia vastaajista) ja tutkiva journalismi (36 prosenttia). Ne olivat myös yleisön kärkivalintoja, mutta suurempi osa yleisöstä toivoi lisäpanostuksia uutisiin (47 prosenttia) ja tutkivaan journalismiin (59 prosenttia).

Kun yleisöltä kysyttiin, mihin he toivoisivat mediapäättäjiltä lisäpanostuksia tulevien viiden vuoden aikana, ei sosiaalinen media noussut lainkaan kärkisijoille.  

Yleisön vastaajista vain 9 prosenttia toivoi päättäjiltä lisää somepanostuksia. Nyt siis mediapäättäjät haluavat voimakkaasti panostaa somen kehittämiseen, mutta yleisö ei näytä sitä toivovan. 

SuomiAreenan Mediapäättäjä-kyselyyn vastasi 22 suomalaisten uutisvälineiden päättäjää eli vastaavaa päätoimittajaa, toimitusjohtajaa tai kustantajaa. Kysely lähetettiin 34:lle päättäjälle, joten vastausprosentti oli 65. 

Think If Laboratories Oy:n MTV Uutisia varten tekemässä yleisökyselyssä haastateltiin 1619 suomalaista. Kyselyn virhemarginaali on kolme prosenttia suuntaansa. 

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.