Finnwatchin raju paljastus – mehuvalmistaja vaihtui huonosta huonompaan

Suomalaisten kauppaketjujen uutta ananasmehutoimittajaa epäillään vakavista ihmisoikeusloukkauksista.

Finnwatchin uusi raportti paljastaa, että SOK:n, Keskon ja Tuko Logisticsin uusi ananasmehutoimittaja Vita Food Factory kohtelee työntekijöitään jopa huonommin kuin aiempi mehutoimittaja Natural Fruit, jonka kanssa yhteistyö lopetettiin rikkomusten tultua esille.

Finnwatchin tänään julkaisema tutkimus "Ojasta allikkoon" paljastaa, että thaimaalainen tehdas takavarikoi työntekijöiden passeja, käyttää väkivaltaa siirtotyöntekijöiden rankaisemisessa ja pitää heitä velkaorjuuden kaltaisissa olosuhteissa.

Finnwatchin mukaan tehtaan työntekijöitä on huijattu rekrytoinneissa, ja he ovat suuria summia velkaa työvoimavälittäjille. Työntekijöille maksetut palkat ovat laittomalla tasolla, ylityöt ajoittain pakollisia eikä vuosilomia anneta. Työntekijät raportoivat myös pahoinpitelyistä tehtaassa.

– Vita Food Factoryn toiminta viittaa ihmiskauppaan ja pakkotyövoimaan. Voisi sanoa, että oikeastaan kaikki asiat ovat järjestään pielessä, Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala sanoo.

Ojasta allikkoon on seurantaraportti vuonna 2013 julkaistusta kaupan omia merkkejä käsitelleestä Halvalla on hintansa -raportista.

Nyt ongelmia löytyi myös SOK:n, Keskon ja Tuko Logisticsin tonnikalatuotteita valmistavien thaimaalaisten alihankkijoiden toiminnasta.

Lidlin vastuullisuutta "mahdoton arvioida"

Vartialan mukaan kauppaketjuja on tiedotettu uuteen mehutoimittajaan liittyvistä löydöksistä. SOK, Kesko ja Tuko Logistics saavat Finnwatchilta kehuja siitä, että ketjut ovat toimineet aktiivisesti alihankkijoidensa vastuullisuuden lisäämiseksi.

– Virallisia vastauksia emme ole vielä saaneet, mutta ei meillä ole syytä uskoa, että ketjut ovat siirtyneet tahallisesti huonosta huonoon. Tutkimuksessa tuodaan esille, että nämä ketjut ovat ryhtyneet toimiin tuotantoketjun parantamiseksi, mutta valitettavasti toimet eivät ole olleet riittäviä, Vartiala sanoo.

Sen sijaan Lidl panttaa tietojaan Finnwatchilta.

– Lidl ei edelleenkään kertonut Finnwatchille thaimaalaisen tavarantoimittajansa nimeä tai auditointitilannetta. Lidlin tuotteiden vastuullisuutta ei siis ole mahdollista arvioida, Vartiala huomauttaa.

Finnwatchin mukaan kuluttajien pitäisi vaatia kaupaltaan enemmän tietoa tuotteiden vastuullisuudesta ja valita liikkeitä ja tuotteita myös vastuullisuuden perusteella - ei vain halvimman hinnan mukaan.

– Vielä tärkeämpää olisi vaatia Suomelta kunnianhimoista yritysvastuupolitiikkaa, eli yrityksille pitäisi tehdä pakolliseksi ihmisoikeusriskien arvioinnit, kun tehdään yritystoimintaa riskimaissa, Vartiala sanoo.

 

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.